Vi har holdt til i svingen her i snart 100 år, og selv om vi til tider burde hatt større plass, så klarer vi oss bra.

Øyvind Røste, Hengsrød AS

Hengsrød bygger på alle typer chassiser. Her står en Volvo FMX 4x4 som skal bygges opp for et kraftselskap, foran en Actros som skal til Gausdal Landhandel.

 

Hengsrød Smie høres unektelig litt hyggelig ut, litt lokalt og smått, og det var nettopp slik det hele startet. Plassert i den samme svingen i Våle i Vestfold siden 1916. Firmaet begynte som en landbrukssmie med reparasjoner av landbruksredskap, samt noe produksjon. I 1975 kom Hengsrød Smie inn i påbyggebransjen med de første tipper og lasteplan. Med tiden ble både verksted og arbeidsstokk utvidet, og siden 1979 har det blitt bygget tilhengere.

Mål

Målsettingen til Hengsrød Smie er å være en anerkjent produsent av bilpåbygg og tilhengere og forhandler for stykkgods- og tømmerkraner. I 2003 startet man Hengsrød Smie Buskerud AS i Vestfossen, med Ragnar Bøe og Bård Reitan som eiere.  I 2013 slo de sammen Hengsrød Smie AS og Hengsrød Smie Buskerud AS til ett firma, Hengsrød AS, som produserer nær sagt alle typer påbygg og hengere, unntatt tradisjonelle skappåbygg. Hengsrød Smie har eget lakkeringsanlegg hvor deler og komponenter blir sandblåst og lakkert før montering.

Det er viktig med fagkompetanse og stabil arbeidsstokk. Vidar Akerholt t.h. begynte i bedriften for 37 år siden og kan det meste.

-I fjor hadde vi rekord med 35 registreringer, sier Øyvind Røste, daglig leder av Hengsrød AS.

God ordreinngang

-Dagens Hengsrød AS drives av fjerde generasjon siden starten i 1916. Vi har for tiden 14 ansatte, men søker etter flere medarbeidere. Vi har en stor ordrereserve og mye å gjøre. I fjor hadde vi faktisk 35 registreringer, noe som er rekord for oss, forteller Øyvind Røste, daglig leder av Hengsrød AS, til TransportMagasinet.

Han gikk fra å være verkstedmedarbeider til å overta det daglige ansvaret da svigerfaren Ragnar Bøe døde i 2008, og forteller at uten en stabil arbeidsstokk med lang erfaring, ville han slitt i den nye rollen sin.

Forespørsler

-Vi bygger mye kranbiler om dagen. Vi er representant for HMF-kraner, men er også servicepunkt for PM, som vi solgte tidligere, og Hiab. Hengsrød var en, tradisjonell landbrukssmie, men mot slutten av syttitallet begynte vi å bygge ekstrautstyr på Dapa-tilhengere. Opp gjennom årene har vi bygget det meste. Det har blitt mange landbrukspåbygg med tipp og hydraulisk sideåpning, samt tippbiler med treveistipp, men vi bygger også spesialhengere og lignende. En av hengerne vi har bygd går i hjelpearbeid i Ghana i Afrika, forteller Røste.

-Som nevnt så går det mye i kranbiler om dagen. I tillegg til bygging av disse, har vi også krankontroll og reparasjoner av kraner. Og vi bygger og har service både her i Vestfold, og på avdelingen i Vestfossen, legger han til.

Hengsrød bygger mye biler som går i landbrukstransport. Dette settet bygde de for Martemoen Transport. Påbygget har tipp og hydraulisk sideåpning.

Konkurransedyktige

Hvordan er det så å konkurrere i et marked som i stor grad er preget av utstyr som produseres og importeres fra utlandet. Er det mulig å kjempe mot de store?

-Vi er absolutt konkurransedyktige på pris. Vi konkurrerer jo med utenlandske leverandører hele tiden. Men jeg tror vår styrke ligger i at vi er svært tilpassingsdyktige og kundeorienterte. Vi tror på nisjeproduksjon. Mange kunder ønsker selv å bestemme hvordan utstyret bygges opp, og vi vil ha med kunden under hele byggeprosessen, svarer Røste.

Spesialsemier

Han nevner spesielt de tre semitrailerne de har bygget for snørydding og salting. Den siste de leverte er under tre meter bred, så kunden slipper dette med dispensasjon.

- Sigve Ektvedt fikk en brøytesemi der hengeren er utstyrt med 7 tanker til lake. Hver tank rommer 2000 liter (14.000 liter totalt). Saltapparat er levert av Sigurd Stave, mens sideskjæret er levert av Tellefsdal. Brøytebredde med bil er 7,8meter, forteller han.

Alle produktene til Hengsrød zinkgrunnes og lakkeres av dem selv. De er spesielt opptatt av korrosjon fra salt, og ser at dette er en utfordring. Mye service på kraner er er på grunn av saltpåvirkning.

-Vi har holdt til i svingen her i snart 100 år, og selv om vi til tider burde hatt større plass, så klarer vi oss bra, avslutter Øyvind Røste, daglig leder av Hengsrød AS.

Nisjeprodukter! Hengsrød har bygget tre semier for snørydding og salting. Sigve Ektvedt fikk denne brøytesemien der hengeren er utstyrt med 7 tanker til lake. Hver tank rommer 2000 liter. Saltapparat er levert av Sigurd Stave, mens sideskjæret er levert av Tellefsdal.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!