Prisen sa du? Vel, de begynner på et par millioner og går opp mot syv millioner, avhengig av hva man ønsker seg!

Badet er utstyrt med det meste man er vant til, også dusj. Foto: Anton Granhus

I alle år har vi fundert litt over de som driver med hestesport. Ser man på utstyret så kan det nemlig virke som om det finnes to typer som driver med hest – de som har mye penger og de som skulle ønske de hadde mye penger. Ikke minst gjelder dette når vi ser på kjøretøyene som dukker opp der det foregår hestesport. Noen kommer med personbil og hestehenger, andre kommer med slitne, ombygde små lastebiler, mens noen kommer med noe av det råeste som går på veiene. Bilen vi her presenterer tilhører definitivt den siste kategorien. En rålekker treaklset Volvo FH 540 med tilhørende boggikjerre, registrert på Kingsrød Trading AS, og går som demokjøretøy med hestene til Dag Ove Kingsrød, som er daglig leder, og ikke minst sprangrytter som farter rundt i Europa på verdenscupstevner.

Funksjonell luksus

Den nyeste lastebilen fra Kingsrød Trading er bygget av Stephex på en treakslet Volvo FH med sving på løpeakselen. Lastebilen har en akselavstand på 5,2 meter, og en totallengde på 10,35 meter, mens bredden er 2,55 meter. Egenvekta er på 16950 kg, mens totalvekta er på 26 tonn. Lastebilen er for øvrig helluftfjæret. Førerhuset er integrert med påbygget, og er utstyrt med fire sitteplasser. I tillegg er det kjøkken med kjøleskap, kokeplater, mikrobølgeovn og vask, samt toalett og dusj. I gulvet er det lagt vannbåren varme. Utstyr som klimaanlegg, generatorer og dieselvarmer er selvsagt også på plass. Videre kommer vi til stallplassene der det er plass til totalt syv hester. Stor rampe både bak og på siden, sørger for lett adkomst med hestene. Og trenger man å trekke noe inn so er det en solid vinsj på plass i stalldelen. Utvendig er det uttrekkbare oppbevaringsrom for nødvendig utstyr.

Et velutstyrt kjøkken hører med. Foto: Anton Granhus

Yacht eller cabincruiser i stort format? Nei da, dette er et hestetransportkjøretøy! Foto: Anton Granhus

Bor i hengeren 

Den toakslede påhengsvogna er også bygget av Stephex og har et matchende påbygg som bilen. Men i hengeren er det ingen stallplass, men derimot en boenhet. Vel på plass på et stevne, kjøres siden på hengeren ut 80 cm for bedre plass, og man kan blant annet skilte med flere soveplasser, blant annet en solid dobbeltseng. Her er det også oppholdsrom og bad. Og toalett. Alt i alt er det lagt til rette for et svært bekvemt opphold i alle situasjoner. Alle interiørdetaljer i bil og henger er for øvrig lekkert utført, og fører tankene til en luksus cabincruiser, ikke en lastebil for hestetransport. 

Det er ikke til å stikke under en stol at vogntoget til Kingsrød Trading tiltrekker seg oppmerksomhet, der det skinner i fargene Maserati White og Blue Marine. Man er rett og slett ikke mye anonym med et slikt vogntog, for å si det slik. Artig å se hva man kan bygge på et lastebilchassis. Prisen sa du? Vel, de begynner på et par millioner og går opp mot syv millioner, avhengig av hva man ønsker seg!

Hengeren fungerer som boenhet i det nyeste vogntoget fra Kingsrød Trading AS. Veggene kan kjøres ut 80 cm. Foto: Anton Granhus

Kingsrød Trading AS

Kingsrød Trading har 35 års erfaring med hestekjøretøy, og er norsk importør for flere hestebilprodusenter. For de mindre oppgavene tilbyr de kjøretøy fra franske Theault, mens ungarske Stephex leverer modeller fra to hester bygget på Renault Master, via to og treakslede lastebiler. Sistnevnte kan ha stallplass til opp til ni hester. De har også agenturet for britiske Oakley, som bygger skreddersøm av meget høy kvalitet.

Kingsrød Trading har opparbeidet seg stor kompetanse på hva som fungerer innen denne spesielle transportformen, og har ikke minst en unik erfaring når det kommer til biler bygget for våre forhold.

Nordisk standard

-Noen hevder at de kan kjøpe hestebiler billigere ute i Europa. De er neppe klar over at biler som vi bygger opp er tilpasset nordiske forhold med tanke på isolasjon, varme, generatorer etc., sier Anton Granhus, markedskonsulent hos Kingsrød Trading AS, til TransportMagasinet.

Firmaet er ikke den eneste på det norske markedet som tilbyr hestebiler, men de er den eneste som har hånd om hele ettermarkedet selv. Firmaet holder til i samme bygg som Kingsrød Transport AS i Sarpsborg, og omsetter ca. 40 nye og brukte hestetransportbiler årlig. De har også en egen avdeling i Sverige. I tillegg til hestebiler, tilbyr de også spesialbiler for blant annet motorsportsutøvere.

Kingsrød Trading er også importør for britiske Oakley, som er Rolls-Royce innen hestetransport.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!