23948sdkhjf

Henger for spesielt interesserte: : Et rullende multiverktøy

- Jeg liker å utvikle noe nytt og jeg liker å ha ting på stell. Det må være i orden, sier Ole Gunnar Tuft fra Bergen. Nå har han konstruert en henger for spesielt interesserte.

HFR Trailer i Danmark fikk æren av å bygge vidunderet med styrbar aksling bakerst. Den er friksjonsstyrt under vanlig kjøring opp til 30 km/t, da låser den. I tillegg er den hydraulisk styrt via radiostyring. - Viktig å alltid kjøre med boggien nede når svingen er åpen, ellers går det til skogs, smiler Ole Gunnar.

Optimal

Vi er på vei til gocartbanen i Åsane for å teste ut hvilke muligheter som ligger i nybygget han snakker så varmt om. Bilen, en Volvo FH750 krokbil, har vi omtalt tidligere.Når nå den nye hengeren er i inngrep med MFC-hengerfestet er arbeidsplassen optimal. Bil og henger er koblet sammen med et drag fra svenske Trako. Det vil si at draget kan dyttes inn under hengeren.

Les også Kjempet seg tilbake til livet

Innvendig

Praktisk under lossing med kran, eller når kassen på hengeren skal over på bilen. Man behøver ikke å koble av for å utføre jobben.

- Draget er festet midt oppe på fremakslingen på hengeren for at det skal kunne dyttes inn i hengeren. Dette er første draget Trako har levert med MFC-kobling. Alle slangene ligger innvendig i draget. Det har de heller ikke levert før, forteller Ole Gunnar.

Valgte dansk

HFR Trailer måtte ta frem igjen den gamle modellen når de bygget opp denne hengeren, for å få plass til svingen bak. Den er det visstnok noe smalere rammevanger på.

Ole Gunnar har vært noen turer i Danmark for å være sikker på at de har skjønt prinsippet under oppbyggingen. - HFR ble valgt fordi den forrige HFR-hengeren jeg hadde gikk i 12 år uten problemer. Den har vært i bruk hver dag og det eneste jeg har skiftet er bremsebånd, sier han.

Sidelengs

- Fordelen med en friksjonsstyrt aksel med radiostyring, kontra en generell svingbar aksel på en semihenger, er at jeg trykker på en knapp og hjulene retter seg opp og går i midtstilling. Når jeg passerer en hindring og føler at hengeren ikke kan svinge mer ut, trykker jeg den bare til midtstilling og den slutter å gå sidelengs der bak. Det kan være et problem å ha oversikten i mørke, siden hjulene er så langt bak at jeg ikke ser dem, og derfor ikke vet hvor mye sving de står i. Dette skal jeg finne løsninger på etter hvert. På plassene jeg rygger inn ser jeg uansett ofte bare toppen på hengeren bak noen hekker. Sikkert vanskelig for den vanlige mann å skjønne hva det innebærer, men slik er hverdagen min, sier han.

Det lille ekstra

Selv om dette har blitt en veldig spesiell henger er den ikke så kostbar som man kunne tro. Og vektmessig er den på nivå med en tradisjonell krokhenger, ifølge sjåføren.

Så har du bruk for en slik henger, er den verdt det, fortsatt ifølge sjåføren.

- Kostnadsmessig snakker vi om 150 000 kroner ekstra. Bare svingakslingen koster 80 000 kroner, så dette er ikke noe for de som driver tradisjonell krokkjøring. Men når du ser hvilke jobber den er i stand til å gjøre, så tjener vi penger på investeringen. Men du må ha rett mann til å kjøre den. Denne hengeren er for krevende for en som ikke vet å utnytte den.

Ole Gunnars nye arbeidsplass

Betaler

Når kunden ser utstyret og hva vi klarer å få gjort med det, betaler de det lille ekstra for å få jobben gjort på en effektiv måte. Jeg rygger meg på plass like fort som med en singel bil og losser dobbelt så mye på nesten samme tid. Boggien kan løftes med full tonnasje og sammen med fjernstyrt sving bakerst gir det en enorm fremkommelighet.

Jeg tar jobber nå som jeg ikke tok tidligere. Jeg kommer meg nærmere lossested med større lass enn jeg har gjort tidligere og jeg slipper å tenke like mye på hvordan jeg skal komme meg ut igjen fra et trangt sted.

Sjekk filmen

- Nå kan jeg også stille meg opp akkurat der jeg føler jeg bør med tanke på kranens rekkevidde og plassen støttebeina trenger. Bommer du på vinkelen, kan du med en vanlig henger risikere å aldri komme deg ut igjen, hvis du flytter deg den meteren sideveis som gjør at du ikke kommer deg tilbake. Det er på slike steder jeg tjener penger med denne bilen. Kunden skal få lasset dit han vil, lover Ole Gunnar. Etter 23 års innsats for Åsane Sand og Singel vet han hva som trengs av utstyr. Nå har han selv vært arkitekten bak det mest optimale verktøyet han kan tenke seg.

VIDEO

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078