Mange snakker om at de ikke får sjåførene til å kjøre Iveco, men det handler antakeligvis mest om at de ikke har prøvd dem selv.

Steinar Solberg, lastebileier

Hvis daglig leder Steinar Solberg skal ta utgangspunkt i de fem nye Iveco Stralis han har handlet i Danmark i år, så handler dette utelukkende om pris.

- En Stralis er vesentlig billigere enn både Volvo og Scania, bekrefter han.

Legger man til full service- og reparasjonsavtale i regnestykket, har han forhandlet frem en avtale han mener ingen andre kan matche.

- Vi har en meget gunstig service og repavtale i Padborg. I tillegg er Stralis veldig gunstige på drivstoff. Snittforbruket på kontinentkjøring som vi driver med, ligger på 2,85 til 3 liter pr. mil. Nesten en halv liter mindre en DAF som vi kjørte tidligere. Slikt blir det masse penger av i løpet av et år, mener han.

Halv million

Innbytteprisen er også høyere i Danmark enn i Norge, i tillegg til at nybilprisen er vesentlig lavere. Så det er noe galt en plass, fastslår han og tror norske forhandlere har mer å gå på enn de vil vise. - Det er for liten konkurranse her i landet, tror Solberg.

Firmaet regner med en innsparing på bortimot en halv million kroner i året på disse fem bilene, hvis alt går som det skal.

40 tonn

Steinar Solberg er slett ikke ukjent med Iveco fra tidligere. Han ramser opp Magirus og Iveco han og faren har handlet opp gjennom årene og kommer til at den siste av de fem nye er nummer 75 i rekken.

- Mange snakker om at de ikke får sjåførene til å kjøre Iveco, men det handler antakeligvis mest om at de ikke har prøvd dem selv, mener han.

På kontinentkjøring har han valgt motoren med 480 hestekrefter. Den er mest gunstig drivstoffmessig så lenge totalvekten stort sett ligger under 40 tonn.

H.K. Solberg kjører fortsatt faste ruter på kontinentet.

Litt av hvert

Ville Steinar Solberg tenkt i de samme baner med 50 tonn på norske veier?

- Jeg ville fortsatt kjøpt Iveco, men kanskje med 560 hestekrefter. Folk skylder på dårlig servicenett og andre ting når de argumenterer mot Iveco, men de klarer jo som regel å skaffe deler over natten de også. Vi hører vel av og til at Scania har problemer de også med biler som må på verksted gang etter gang. Det skal jo heller ikke skje, men det gjør det. Det er en grunn til at vi har handlet 75 Magirus og Iveco i løpet av disse årene. Jeg kunne godt kjøpt andre merker, men hvorfor skal jeg betale vesentlig mer for en lastebil enn jeg må. En lastebil som i tillegg er billigere på service og vedlikehold? Hvis noen har et godt svar på det vil jeg gjerne høre det.

 

Freightliner Cascadia som går i rute mellom Stavanger og Sverige.

Steinar Solberg foran sin 1976-modell Magirus 232, den første hvor varmen fra motoroljen sørget for varm hytte på fem minutter. - En bra hytte, minnes Steinar og fortsetter: - Så sant det var strøm på batteriet startet den på første slaget, uansett hvor kaldt det var ute! Og ved stopp i Kasselbakkene var det bare å lirke i gang, mens Volvos 89 hoppet i gang som en kenguru.

Marginer

- Forskjellen i regnskapet blir jo ganske eventyrlig når man har åtte biler i drift, som vi har.

I vår kjøring på kontinentet har jeg ikke råd til å spandere så mye ekstra penger på bil, selv om de nye bilene våre har det meste av utstyr. Marginene er for lave og det er helt klart en medvirkende årsak til at vi må investere i biler som er billige i drift. I fjor reparerte vi for alt for mye penger på DAFene vi hadde. Det kunne ikke fortsette, konkluderer han.

USA

Steinar Solberg er kanskje mest kjent for sine amerikanske tilskudd i bedriften

Ute i verkstedshallen står en Freightliner Argosy. Hvordan scorer den når det kommer til driftsøkonomi?

- Den har vært bra. Deler koster jo vesentlig mindre i USA enn her hjemme. Drivstoffmessig ligger den på nivå med de andre bilene vi har. Det har vært litt sjau med det elektriske på den, det er det eneste. Vi har også en Freightliner Cascadia snutebil. Den går mest med tunge lass mellom Stavanger og Sverige og har et snittforbruk på 3,7 liter  pr. mil på et normalt lass. Med 50 tonn nærmer den seg fire liter. Den er 17,5 meter og derfor litt ugunstig å bruke på kontinentet.

Han har totalt hentet hjem seks fabrikknye amerikanske lastebiler til seg selv og andre de siste årene.

Det hadde forresten vært moro å testet den opp mot en svensk 560 en gang, avslutter Solberg.

- Dette er gutten sin det, sier Steinar Solberg og sikter til selskapets Freightliner Argosy. Den har rullet noen mil på veier den i utgangspunktet ikke er bygget for, med skifte av injektorer og clutch som eneste store reparasjon på 1,1 millioner kilometer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!