23948sdkhjf

Vinteren kom tilbake: : Snøkaos!

Her om dagen var det full vår på Østlandet, i dag lavet snøen ned. Kaos råder over store deler av sør-Norge.

Ikke si at vi ikke ble advart! Meteorologene våre har ikke alltid rett i sine værprognoser, men gårsdagens værmelding skulle vise seg å slå nådeløst til. Det ble nemlig meldt om store nedbørsmengder i form av sludd og snø, opp mot en halvmeter kunne det forventes i enkelte områder. Men da undertegnede tok kvelden i går, så var det tørre veier og fine forhold i Østfold. "Jeg har ikke noe tro på at det blir vinter i morra", husker jeg at jeg sa. Så feil kan man ta.

Fokus

I morgentimene lavet snøen ned over store deler av sør-Norge, og da jeg gløttet ut ved halv syv tiden så var det full vinter på utsiden av døra. Og mer skulle komme. Intensiteten av snøfallet økte suksessivt utover morgenen og vi bestemte oss får å ta turen ut til Svinesund for å se om kontrollørene til Statens vegvesen var på plass.

Etter en noe spennende biltur på E6 mot Svinesund, der blant annet et modulvogntog begynte å "logre" med den bakerste hengeren, og bilbergerne sto bortover for å hjelpe biler som sto fast, ankom vi en rolig kontrollstasjon. På Tollvesenets store parkeringsplass sto det forsvinnende få vogntog, og ved kontrollplassen til Statens vegvesen var det stille. Men kontrollørene var på plass, men manglet for øyeblikket noe å kontrollere. Flere av dem undret seg på hvor trafikken hadde blitt av, men svaret fikk de snart. Et vogntog kom rullende inn mot vekta og sjåføren kunne fortelle om flere ulykker på E6 i Sverige. Ved Tanum, en snau time unna hadde et polskt vogntog snurret og veien hadde vært stengt en tid. Da blir det satt en effektiv stopper for trafikk inn i Norge. Men så snart E6 var ryddet så begynte trafikken.

Illusjon

-Vi har klare ordre i dag. Det skal kontrolleres dekk og kjetting. Føret er helt forferdelig så de som ikke har det på stell må vente til veiene er bare igjen, forteller Øyvind Grotterød i Statens vegvesen på Svinesund.

Det er ikke nødvendigvis grei skuring hvis man har M+S-merkede dekk og nok mønsterdybde. Dekkene må være brukbare på føret også. Det fikk en sjåfør på et svensk vogntog erfare. I køen av lastebiler som sto og ventet på å rulle inn over vekta, sto det nemlig en svenskregistrert Mercedes Actros. Køen flyttet seg forover, men Mercedesen ble stående igjen å spinne. Den klarte rett å slett ikke å kjøre i gang på flatmark! I stedet for at sjåføren kjørte til kontrollørene, mått kontrollørene ta beina fatt og gå bortover veien til den spinnende trekkvogna.

-Dekkene er korrekt merket og det er ca. 7 millimeter mønsterdybde, men dekkene er jo håpløse allikevel. Gummien er knallhard og dekkene er ikke brukbare på dette føret, sier Grotterød.

Sjåføren må legge på en kjetting så han kommer seg inn på kontrollplassen, der får han tre valg. Enten legger han på kjetting på hele vogntoget, eller så kjøper han nye gode dekk og monterer, eller så blir han stående "til våren" kommer tilbake og veiene er bare igjen.

Lav kunnskap

Køen av vogntog vokser og kontrollørene får nok å henge fingrene i. Så mye at to latviske vogntog fra Kreiss Transport, som har fått beskjed om å stå på grunn av for dårlige dekk, ser sitt snitt til å kjøre allikevel. Den ene av de dro i vei ut på glatta med en henger som øyensynlig ikke var i orden. To av tre aksler hadde stive hjul der den dro i vei.

En av kontrollørene vi snakker med kunne fortelle at svært mange av de utenlandske sjåførene har elendig kunnskap om bilen de kjører. Noen kjører boggibil, men aner ikke hvordan man kan avlaste eller løfte boggiakselen, andre kjører rundt med luftfjærede trailere uten å ane hvordan luftfjæringa skal settes i kjøreposisjon.

Men at noe har blitt bedre med innføringen av nye dekkregler er det ingen tvil om. Kontrollørene kan fortelle at det har vært en merkbar forbedring når det gjelder dekkutrustning og det er jo bra. Så får vi bare håpe at det plutselige snøværet ikke fører til noe annet enn plunder og heft, og ikke til alvorlige ulykker. Våren er uansett rett rundt hjørnet!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094