Sjåføren har i politiavhør innrømmet dokumentforfalskning og falskt førerkort.

Peter Ristan, politiadvokat

Dette er ikke et forlegg, men en giro den polske sjåføren fikk av mannskapene til Statens vegvesen, men det var før politiet tok med seg mannen for nærmere avhør. Foto: Transscandinavian Carriers AB

- Det er ingen tvil om at dette førerkortet ikke var ekte, sier Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon.

Den polske sjåføren som nylig ble stoppet i Norge, og som kjører for den svenske transportbedriften Transscandinavian Carriers AB i Kungälv, har ikke falskt førerkort. Det er rent «skitsnack» av det norske vegvesenet, sier bedriftens administrerende direktør Jonas Carlsson.

Sint

Det går ikke å gå glipp Jonas Carlssons sinne da han ringer våre svenske kollegaer i Proffs, som også publiserte vår sak om polakken på sine nettsider. Carlsson har lest historien om hvordan hans polske sjåfør har ”tilstått” for politiet i Norge at han hadde falskt førerkort.

- Det stemmer ikke. Det har han aldri tilstått, helt enkelt ettersom hans førerkort er ekte, forklarer Jonas Carlsson, som driver Transscandinavian Carriers AB i Kungälv.

Den polske sjåføren fikk overnatte hos politiet før en representant fra den polske ambassaden, eller en tolk, som politiet fikk tak i, skal ha dukket opp (sjåføren er usikker på hvor representanten kom fra). Men så skal det ha gått raskt og snart var sjåføren igjen en fri man, hevder Carlsson.

Kostet mye

- Han har fått førerkortet sitt tilbake og boten rev politiet i stykker. Men min sjåfør tok allikevel med seg den ødelagte boten, så den har vi her, forteller Jonas Carlsson, som har tatt bilde av en giroblankett og sendt redaksjonen.

Carlsson har blitt rådet til å saksøke de norske myndighetene for å få erstatning for alle kostnader som denne saken har ført til. I tillegg til tapte inntekter på den aktuelle transporten, har det også kostet penger å få lastebilen hjem.

- Jeg måtte jo sende to mann til Norge for å hente bilen. Min sjåfør må dessuten reise til Polen for å bytte ut det gyldige førerkortet med et nytt som har all den sikkerhetsinformasjon som mangler på det gamle, forklarer Carlsson, som samtidig understreker att det førerkortet som sjåføren har i dag ikke er ugyldig.

Jonas Carlsson skal ha lagt ned mange timers jobb for å ordne opp etter det som skjedde i Norge. Ikke minst har han brukt mye energi på å forklare det hele for bedriftens kunder.

Mot svensker

Jonas mener også at det pågår en kampanje mot svenske transportører som kjører i Norge.

- Det kan man trygt si. Vi blir stoppet og får bøter for småtteri, for absolutt ingenting. Jeg har sjåfører som har blitt stoppet på grensen og beordret av vegvesenet til å legge på alle kjettingene. De må altså legge på syv kjettinger, noe som kan ta to timer. Deretter sier de at nå kan du ta dem av igjen, så kan du kjøre, forteller Carlsson.

I og med at den svenske lastebileieren hardnakket hevder at hans polske sjåfør har et gyldig førerkort, og at politiet skal ha revet boten i to, tok vi kontakt med Romerike politidistrikt og ba om en kommentar.

Les også:

Svensk bil, rumensk sjåfør kabotasjetatt

Sjåføren tilsto 

-Jeg har funnet fram saken og den er helt klar. Sjåføren har i politiavhør innrømmet dokumentforfalskning og falskt førerkort. For dette har han fått et forelegg på 20.000 kroner. Forelegget er vedtatt av den polske sjåføren så dermed er saken oppklart, forteller Peter Ristan, politiadvokat ved Romerike politidistrikt til TransportMagasinet.

Vi har også vært i kontakt med Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen om denne saken. Han er helt sikker på at førerkortet ikke var ekte.

-Vi sjekket det blant annet med UV-lys for å sjekke sikkerhetskoder, ingen slike var synlige. Ellers stusser jeg litt over at sjåførens arbeidsgiver kan være så skråsikker på at sjåføren hans har et ekte førerkort. Er han ekspert på å avsløre førerkort, og hvor mange polske førerkort har han egentlig sett, spør Rogneby.

Den polske sjåføren har levert en giroinnbetaling til sin arbeidsgiver som er revet i to, som bevis på at saken var ute av verden. Den giroen fikk han av Statens vegvesen.

-Noen ganger gjør vi det slik for at sjåføren lettere skal få betalt. Vi har jo kontonummeret pengene skal inn på, men i dette tilfellet tok jo politiet med seg sjåføren, så da har de vel blitt enig om en annen måte å betale inn pengene på, forteller Rogneby.

EUs ID-side

Vi gikk inn på nettsiden Prado, en nettside som EU har opprettet der man kan sjekke hvordan forskjellige identitetskort ser ut og hvilket sikkerhetsinnhold de har. Der finner vi ut at den polske sjåførens førerkorttype ble tatt i bruk i 2004, og inneholder flere sikkerhetskoder. Blant annet får man fram noe av dette ved å bruke UV-lys. Men sjåførens førerkort hadde altså ingen slike utslag.

Det skal bli spennende å se om Jonas Carlsson i Transscandinavian Carriers AB fortsatt vil saksøke norske myndigheter? Slik saken har utviklet seg vil vi vel forslå at han tenker seg om både en og to ganger før han anklager norske myndigheter for løgn en gang til.   

Les hvordan denne saken ble avdekket her:

Polsk sjåfør med falsk førerkort i svensk bil

Les også:

Slik avsløres falske førerkort

NLF fikk kjøpt falskt førerkort!

Dette førerkortet er avslørt som falskt og sjåføren har både erkjent forholdet, og vedtatt et forelegg på 20.000 kroner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!