Det som i utgangspunktet dreide seg om en kabotasjesak ble brått til en anmeldelse for dokumentforfalskning.

Bjørn Uno Rogneby, Statens vegvesen

-Da sjåføren valgte å forfalske fraktdokumentet ble saken langt mer alvorlig, sier Bjørn Uno Rogneby hos Statens vegvesen på Jessheim.

Da kontrollørene fra Statens vegvesen på Jessheim trafikkstasjon kontrollerte det polske vogntoget fra Be-Ma Transport, som var på vei med fisk fra Hitra til Gardermoen, så alt i utgangspunktet greit ut. Sjåføren kunne framvise dokumentasjon på inngående lass til Norge, og var på det som så ut til å være en lovlig kabotasjetur da han ble kontrollert. Men da kontrolløren ba om fraktbrev på det norske lasset ble det trøbbel. Fraktdokumentet var svært mangelfullt utfylt.

Forfalsket

-Det er jo krav til dokumentasjon på hver enkelt kabotasjetur også, og her manglet det vesentlige punkt om transportør etc., noe som gjør det til en umulig oppgave å kontrollere samme transportør for kabotasje senere. Sjåføren fikk derfor beskjed om at dette var å anse som ulovlig kabotasje, forteller Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder ved Statens vegvesen på Jessheim.

Blir man anmeldt for ulovlig kabotasje så er det jo egentlig ikke sjåføren som får straff, men transportøren. I dette tilfellet skule det vise seg at sjåføren klarte å vikle seg skikkelig inn i problemer, problemer han i utgangspunktet ikke hadde. Han gikk nemlig til lastebilen og "fant" et fraktbrev han hevdet hørte til transporten mellom Hitra og Gardermoen. Problemet var bare at det var samme underskrift på bade avsender som transportør.

20.000 kroner

-Vi spurte om han hadde laget dette selv, noe han benektet. Men da politiet tok ham for seg innrømmet han at han hadde forfalsket dokumentet selv. Det som i utgangspunktet dreide seg om en kabotasjesak ble brått til en anmeldelse for dokumentforfalskning, forteller Rogneby til TransportMagasinet.

Det skulle vise seg at dette ble en meget dyr affære for den polske sjåføren. En rask saksgang resulterte i en bot på 20.000 kroner, samt utvisning fra kongeriket Norge. Moralen må bli å ha papirene i orden, og har man ikke det så lønner det seg i alle fall ikke å forfalske dem! 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!