- Oppkjøpet er et viktig skritt mot Bertel O. Steens ambisjon om å bli Norges beste bilhus innen 2018, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen AS.

- Avtalen er en naturlig utvidelse av et langt og fruktbart samarbeid mellom PSA Peugeot Citroën og Bertel O. Steen, sier Julius Hrasko, Brand Manager, Citroën Norge AS.

Jan Pettersen har gjort suksess med Kia i Norge. Nå blir han ny daglig leder for Citroën Norge.

Avtalen vil styrke Bertel O. Steens tilstedeværelse i det norske bilmarkedet og øke markedsandelen fra 13 til 16 prosent. Jan Pettersen, tidligere sjef for Kia Bil Norge AS, skal lede importøren som blir et selvstendig selskap innenfor Bertel O. Steen. Avtalen må godkjennes av Konkurransetilsynet før oppkjøpet kan gjennomføres.

183 forhandlere

- Oppkjøpet er et viktig skritt mot Bertel O. Steens ambisjon om å bli Norges beste bilhus innen 2018. Vi bruker vår styrke som konsern til å ta en større bit av bilmarkedet. Vi får spennende nye biler i porteføljen. Dessuten sprer vi oss utover i Norge og blir mer tilgjengelige for flere kunder, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Med Bertel O. Steens 134 forhandlere og Citroëns 49 uavhengige forhandlere og verksteder, vil Bertel O. Steen øke til totalt 183 forhandlere over hele landet.

Alle ansatte i Citroën Norge AS blir medarbeidere i det nye selskapet i Bertel O. Steen AS. Bertel O. Steen har samarbeidet med den franske bilprodusenten i 85 år, gjennom å distribuere Peugeot i Norge.

Konkurranse

Når Bertel O. Steen kjøper Citroën Norge AS, økes markedsandelen fra 13,3 til 15,8 prosent. Målet er 20 prosent markedsandel innen 2018.

Citroën/DS blir et eget selskap innenfor Bertel O. Steen-konsernet, og vil drive som en selvstendig organisasjon, adskilt fra Kia, Mercedes-Benz og Peugeot. Bilene vil selges gjennom et eget forhandlernettverk, slik som i dag. Konkurransen mellom Bertel O. Steens ulike merkevarer fortsetter som nå.

Jan Pettersen daglig leder

Jan Pettersen tar over som sjef for Citroën Norge. Jan Pettersen har vært ansatt i Bertel O. Steen-konsernet i 38 år og har hatt flere toppstillinger. Han har vært direktør for Peugeot Norge, informasjonsdirektør i Bertel O. Steen-konsernet, daglig leder i Bertel O. Steen Detalj AS, daglig leder i Chrysler, Jeep og Dodge Norge AS, og senest daglig leder av Kia Bil Norge AS.

Kannibalisme

Med oppkjøpet overtar Bertel O. Steen importen og distribusjonen av to bilmerker. DS skal være et premium merke, mens Citroën blir et merke med konkurransedyktig pris og lav totalkostnad for eieren. Citroëns varebiler vil utfylle Bertel O. Steens tilbud til proffmarkedet, heter det i en pressemelding. Akkurat det har vi litt vanskelig for å se for oss. Varebilene Peugeot Partner, Expert og Boxer, er så å si identiske med Citroën Berlingo, Jumpy og Jumper. Den eneste modellen Peugeot er alene om i Norge er den bittelille Bipper, som så langt ikke er å få i Citröen-versjon i Norge. Dermed er det vel en reell fare for intern kannibalisme blant varebilene til de to franske merkene?  

Både PSA Peugeot Citroën og Bertel O. Steen har lange historier i bilindustrien. I 2019, vil Citroën feire hundreårsjubileum. Bertel O. Steen ble etablert i 1901 og har drevet i bilindustrien i imponerende 108 år.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!