Vårt eget omdømme er det bare vi selv som kan gjøre noe med, og jeg siterer nok en gang en låt av Henning Kvitnes: «Evig eies kun et dårlig rykte»

Tormod Magelssen, ansvarlig redaktør i TransportMagasinet

Hva er omdømme? Vel, ifølge Wikipedia defineres det slik: Omdømme er et norsk begrep som har opphav i norrøne umdǿmi, som betyr dom, vurdering av andre, og egen evne til å dømme, ha dømmekraft. Omdømme brukes også om merkevarer, da som eksempelvis «brand image», hvilke vil si merkevareomdømme, og tilsvarende om en organisasjon eller bedrift, da eksempelvis som «corporate image», hvilket vil si bedriftsomdømme.

Negativ mediaomtale

For en tid tilbake kom nyheten om at Coop Norge sier opp Girteka som transportør, spredte seg som ild i tørt gress. Endelig, tenkte nok mange, endelig har det gått opp for Coop Norge at denne transportøren ikke er noe å satse på. Mange mener at de rett og slett er useriøse. Men leser man pressemeldingen til Coop Norge så mister ikke Girteka oppdragene fordi de har blitt tatt gjentatte ganger for ulovlig kabotasje, at de hadde sjåfører som ikke betalte for seg på fergene, eller at de kjørte seg fast på norske vinterveier slik at varene ble forsinket. Ifølge kommunikasjonssjefen i Coop så mister de kjøringa på grunn av de mange negative oppslagene i media. Med andre ord kan vi vel si at det er belegg for at Coop er redd for å miste sitt omdømme. Hadde det bare vært Girteka som gikk på et omdømmetap hadde kanskje ikke Coop kastet de ut i kulda?

Transportbransjens skyggeside

Vi i TransportMagasinet har skrevet om transportbransjens skyggeside i mange år, og de gangene vi råker på et tilfelle der et utenlandsk vogntog blir stanset uten sikring av last, benytter sjåfører uten gyldig førerkort, eller har brutt reglene for kabotasjekjøring, har vi gang på gang forsøkt å få vareeier i tale. Som den gang et rumensk vogntog ble stoppet på Svinesund med en nyprodusert offshorekran plassert usikret på en gardintralle. Vi sporet opp de som skulle ha krana og lurte på hvordan de så på at deres varer ble transportert på billigst mulige måte, og uten sikkerhetsmarginer? De blir som regel svar skyldig i andre enden av telefonen. Skal vi komme uhumskhetene til livs i transportbransjen, så gjelder det å trekke fram vareeier, transportkjøper, de som faktisk er årsaken til at de utenlandske transportørene befinner seg på norske veier. Bare ved å trekke dem fram i lyset, vil ting bli bedre. Det er saken om Coop og Girteka et godt eksempel på.

Vårt eget omdømme

Hvordan står det så til med den norske transportbransjens omdømme? Ikke all verdens omdømme der i gården heller, dessverre. Det er ikke fordi det er så mange råtne egg i kurven, men fordi de som ikke driver seriøst, eller ikke kjører med marginene på sin side, gjør at meningmann tror at alle norske transportører og sjåfører er av samme ulla. Det er de ikke!

Men jeg blir ikke imponert over norske sjåfører som legger seg bak personbiler med noen få meters avstand, og presser, eller skuffer forbi på glatt føre så andre bilister måper, for så å stoppe ved første bensinstasjon for å fylle kaffekoppen. Eller de som bedriver «elefantløp» på motorveiene der de siger forbi kollegaer med en fartssperre som gir de 0,8 km/t høyere hastighet, med det resultat at de bruker flere kilometer på å komme forbi, mens køen av irriterte privatbilister vokser bak dem. Vårt eget omdømme er det bare vi selv som kan gjøre noe med, og jeg siterer nok en gang en låt av Henning Kvitnes: «Evig eies kun et dårlig rykte».

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!