23948sdkhjf

Nye regler fra nyttår: : Lovlig å komme tom inn for å kjøre kabotasje!

Fra nyttår ble reglene rundt kabotasjekjøring lempet på. Nå trenger man ikke lenger å ha last inn i Norge for å kjøre en kabotasjetur. Pulveriseres regelverket sakte, men sikkert?

Reglene rundt kabotasjekjøring er etter hvert velkjente. Blant annet at man kan kjøre tre kabotasjeoppdrag innenfor en tidsramme på syv dager, og at man må kunne dokumentere turene. Man skal også ha last med seg inn i Norge for å ha anledning til å kjøre lovlig kabotasje, og man kan først ta en kabotasjetur når all den internasjonale lasten er losset i Norge. Videre skal man ha med seg dokumenter som viser at man hadde gods inn til landet, og dokumentene skal være datert, utstyrt med kjøretøyenes registreringsnummer og signert av avsender og mottager.

Utvannes

Det siste året har svært mange blitt anmeldt for ulovlig kabotasje fordi de har manglet dokumentasjon på når de kom inn i Norge med et internasjonalt lass. Som oftest har det dreid seg om mangelfullt utfylte fraktbrev, og dermed har man ikke den dokumentasjonen som er nødvendig for å kunne påta seg et kabotasjeoppdrag i Norge. Men nå ser det ut til at reglene utvannes.

Fra 1. januar ble det nemlig innført nye EU-regler rundt kabotasjekjøring. Den største endringen er at man nå kan komme tom inn til Norge og lovlig kjøre kabotasje, selv om myndighetene for et par år siden sa at det ikke engang var tillatt med «symbolsk last» inn i Norge.

Ikke tillatt med symbolsk last

Tre dager

Selv om det altså nå er tillatt å komme tom inn i Norge for å kjøre kabotasje, så er det visse krav allikevel. Man skal ha losset gods i et annet EU-land og i løpet av de syv dagene man har på seg for å kjøre kabotasje i dette landet, kan man i stedet ta en tur over grensa med tom bil å kjøre kabotasje der i stedet. Men man kan da kjøre et eneste lass, og det i løpet av tre dager.

La oss ta et eksempel. Et polsk vogntog kjører gods inn til Sverige. I løpet av de syv dagene polakken har på seg før han må ut av Sverige, kan han stikke en tur over til Norge å kjøre et kabotasjelass der, og det uten å ha med seg gods til Norge i det hele tatt. Slik vi forstår reglene har han tre dager på seg fra han er tom i Sverige, for å kunne utføre en tur i Norge, før han må tilbake til Sverige igjen.

Alt prat om å innskjerpe kabotasjereglene ser ut til å være nettopp det – prat. Med de nye reglene som ble innført fra nyttår så snakker vi vel heller om en utvanning av reglene. Er det slik vi vil ha det da?

Danske Lauge Transport tatt for tredje gang

Bring-bil i kabotasjesak

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063