Tor-Erik Slettvold er leder i klubben. Her lodder han ledning til en diode på det romslige verkstedet. Alle medlemmene bidrar med verktøy, så man står sjelden fast når reparasjoner tvinger seg frem.

- Vi må ha med bilen hjem, så Emilie (3) får øvelseskjøre. Vi eier den i lag, smiler Per Ivar Aune. Den kostet ifølge eierne 15 000 kroner pluss, inkludert egenutviklet utskyv på hengeren.

De begynte tre stykker i en løe på 90 kvadratmeter for seks år siden.

I dag er de 17 medlemmer, lokalisert i en nedlagt møbelfabrikk på 600 kvadratmeter.

Mange er nysgjerrig på dette med modellastebiler og anleggsmaskiner, men tør kanskje ikke ta steget fordi de tror det er så dyrt.

- Vi skal være så ærlige å innrømme at denne hobbyen kan koste hvis den tar av, men disse modellene er ikke dyrere enn en vanlig bensin-Buggy eller noe sånt, mener Petter Andrè Haugseth. Han er utpekt til talsperson mens tungt.no er på besøk.

Pakkeløsning

RC Lastebil Sykkylven har samlet entusiastene og invitert naboklubber på besøk i anledning dagen. Unge og gamle, side om side, med en felles hobby som de alle tar på alvor.

Her skal ting virke og om en ny veistump skal bygges ute i det store modellandskapet så skal det gjøres ved hjelp av fjernstyrte lastebiler og gravemaskiner.

- Vi planlegger å lage til en pakke her i klubben for de som har lyst til å begynne med dette. For rundt seks tusen kroner får de en fullt oppegående og kjørbar bil. Trallene får du fra 1500 kroner og oppover. Det meste kjøper vi fra utlandet, selv om det finnes noen norske butikker for slikt utstyr, forteller Haugseth.

Klubbkveld

Medlemmene strides om Volvo, Scania eller MAN er det rette, akkurat som i virkelighetens transportverden. Noen sverger til anleggsmaskiner i stedet. Noen har begge deler og er dermed fullstendig selvhjulpne.

- Dette er en artig og veldig sosial hobby. Vi ser at de som begynner med det, blir veldig hekta etter kort tid. Vi har også klubbkvelder der vi bare sitter og prater. En kveld i uken er kafeen åpen. For mange handler nok dette om å få utløp for guttedrømmen. Det er spesielt moro at så mange av den yngre generasjonen har begynt å like dette, sier han.

Vektstasjon hører med. Og den virker!

Brede Ringdal (13) besøkte standen til RC Sykkylven på sommardagane i Hellesylt. Da var det gjort. Nå eier han en MAN med Emdal-logo som han har bygget selv med god hjelp fra far. - Min onkel har jobbet for Emdal frem til nå, så jeg ønsket å bevare noe fra det firmaet, forteller han.

Tobias Øvstedal (15) kjørte av veien og traff en stein. Nå må han rette opp hytta og fronten på Scaniaen.

Mange klubber

For noen av medlemmene er selve byggingen det som trigger mest. Når en bil er ferdig, går de gjerne i gang med en ny. Noen kjøper ferdige byggesett, mens andre er tusenkunstnere og lager gull av gråstein. Ulempen er da at man gjerne blir stående mye i verkstedet og reparere for andre også, noe vi fikk se med selvsyn da vi besøkte klubben.

RC-klubbene rundt i landet har ogspå begynt å dra på besøk til hverandre. Fra Sykkylven er Måløy den nærmeste klubben. Der er de ganske ofte. Også i Måløy har de romslige lokaler der de har bygget opp sin egen miniatyrverden.

Besøk

- Vi har et mål om å besøke enda flere klubber. Det begynner å bli en del av dem nå, heldigvis. Etter at de startet den første klubben i Holmestrand, ser vi nå at antallet har økt veldig de siste fem årene. Nå er det vel et tosifret antall lokaler som dette rundt i Norge. Vi har også et landsdekkende forum på nett, forteller Haugseth.

Denne vinteren er planene klare for videre utvikling av lokalene bak oss. Veilys skal monteres på alle veiene, slik at de på sikt kan drive mørkekjøring. I tillegg står flere bygninger og andre detaljer på programmet.

Detaljer

Den blide gjengen gløder for hobbyen sin og man må bare la seg imponere av detaljnivået på utstyret som beveger seg rundt i rommet. Lys, lyd og logoer. Alt stemmer med virkeligheten, bare i mye mindre skala.

- Besøk oss på hjemmesiden vår, www.rcsykkylven.no oppfordrer Haugseth til slutt. Snart er han tilbake i sin lille lastebilverden sammen med de andre. Konsentrert og med en klar plan på hvem som skal gjøre hva.

Det er tydeligvis noe i disse modellene som trigger, selv om vi ikke helt klarte å få satt fingeren på det denne gangen heller...

Ledergruppen i RC Lastebil Sykkylven består av disse herrene. Bak fra venstre Per Ivar Aune og Petter Andrè Haugseth. fra venstre: Tor-Erik Slettvold, Tore Hoem og Vidar Leirmo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!