Den første bussen i rutetrafikk i Norge gikk mellom Molde og Batnfjord. Her den fotografert i Kristiania i 1908. En av sjåførene het Hans Øverland. © Foto: Eivind Enger

- Bestefar hadde sertifikat nummer to som ble utstedt i Romsdal. Han var blant annet sjåfør på den første rutebilen i Norge. Den startet opp 12. mai 1908 og gikk mellom Molde og Batnfjorden, en strekning på 36 kilometer, og rutebilen var av merket UNIC, forteller Stein Helge.

Sam Eyde

Foranledningen til denne bussruten var at lokalbefolkningen sommeren 1907 fikk se bilen til Sam Eyde, mannen som grunnla Norsk Hydro, da han var på biltur i distriktet.

Dermed var ideen om å bytte ut hest med bil født i Møre og Romsdal.

Samtidig ble listen lagt for familien Øverlands yrkesvalg de neste tre generasjonene.

Bjorli

- Etter det jeg har blitt fortalt var bestefar bevæpnet når han kjørte post med rutebilen. Senere kjørte han turister gjennom Romsdalen fra Dombås Turisthotell til Åndalsnes. Dengang var det en lang tur, med overnatting på Stuguflåten skysstasjon ved Bjorli. I dag kjører vi på knapt halvannen time.

Krigen

I 1923 kjøpte Hans Øverland sin første bil og da krigen startet hadde moldenseren sju lastebiler.

På den tiden var det også vanlig at bileiere holdt sjåførene med mat. Den oppgaven falt på fru Øverland, som måtte holde grytene varme mens sjåførene kjørte gods og bygget veier.

Øverland satt igjen med en lastebil da krigen var slutt og ga seg med transport i 1954.

Ny Mercedes Arocs, nøyaktig 60 år nyere enn den første selskapet kjøpte.

Kjell Arne Westavik kjører fôr til dyrene på mørekanten. Han trives meget godt i sin nye Mercedes Arocs 3263.

Magnar Gussiås fikk oppleve langtransport med Mercedes L312, som ansatt sjåfør midt på 50-tallet. - Vi brukte 12 timer fra fergeleiet på Vikebukt og til Oslo. Over dobbelt så lang tid som i dag, forteller han. Bjarne Øverland bygget tipp og kasse på bilen, men hadde ikke penger til tippsylinder. Dermed ble den gående i langtransport fra Molde til Oslo og Sverige med enakslet tilhenger, bygget på chassiset til en mobil lyskaster som tyskerne forlot da krigen var over. To turer i uken. På grusveier, med 90 hestekrefter og uten varmeapparat. Det kom aldri noen tippsylinder på Øverland sin Mercedes-Benz L312.

Mercedes

Da overtok Bjarne Øverland, 19 år gammel. Han flesket til med ny bil, en Mercedes-Benz L312, identisk med den som i dag står nyrestaurert i garasjen til Stein Helge.

- Han kjøpte den hos Oskar Skaldebø Sport, som Mercedesforhandleren her i Molde het den gangen, humrer han

Etter noen år i tjeneste hos Danckert Krohn AS, ble lastebilen kjøpt tilbake av Øverland sist på 70-tallet.

Video

Leikerommet

 - Under en opprydning i bilparken forsvant bilen igjen og vi fant den igjen i Malmedalen i 1998 som et skogsvrak. Dermed ble restaureringsjobben mye mer omfattende, men vi har hatt en fin gjeng her som har glødet for dette prosjektet, med Dagfinn Malmedal i spissen. Hver onsdagskveld holder vi på i det vi kaller leikerommet og med hjelp fra to delebiler vi fikk kjøpt, ble resultatet slik du ser den i dag, sier han.

Overtakelsen

Stein Helge ble tidlig dratt med i transportbedriften til faren. Allerede som 12-åring jobbet han som «lempis». - Jeg lærte også ganske tidlig å rygge med henger. Man tar det fort når man er så ung, vet du. Så jeg kjørte nok bil ganske tidlig. Som 18-åring begynte jeg etter hvert også å kjøre lovlig med en 7,5 tonns distribusjonsbil, innrømmer han og forteller om dagen han skulle kjøre opp til lastebil som 20-åring.

Aksjer

Rimelig selvsikker dro han først og lastet, før han kjørte til Biltilsynet, besto førerprøven og fortsatte videre med vogntoget. - På den tiden kom også de dårlige tidene i transportbransjen. 1. januar 1981 etablerte jeg og pappa Bjarne Øverland AS og da var vi raka fant. Vi klarte å stille 100 000 kroner i aksjekapital ved at vi byttet inn personbilene våre. Han fikk 80 000 kroner for sin og jeg fikk 20 000 for min. Dermed eide han 80 prosent av aksjene og jeg 20 prosent, forteller han.

Konkurs

I mellomtiden, fra 1954 til 1981, drev Bjarne Øverland en del år for seg selv og en del år sammen med broren i selskapet Øverland Transport AS, som på 70-tallet var et stort firma med over 30 lastebiler som hovedsaklig gikk på langtransport. Selskapet gikk konkurs våren 1982.

Dermed var det opp til Stein Helge å føre familietradisjonene videre. Han kjørte selv i seks år, før han ga seg. Det ble for mye å administrere en voksende transportbedrift fra lastebilhytten.

Selve flaggskipet er vel denne Volvo FH16-540 med XXL-hytte. Den går fast på Oslo med gassflasker. Her er det avløser og Molde-fan Helge Bolsø som vifter med tommelen i anledning MFK sine prestasjoner på fotballbanen. Han er en av onsdagsgjengen som ivaretar historien i selskapet og har mange historier på lager. - Vi var en tur i Trondheim med denne bilen for noen år siden og det endte med at noen med sorte og hvite skjorter kastet maling på skapsiden så vi måtte innom på Wist i Trondheim og vaske det bort. Han var rimelig sur han på verkstedet der som ble satt til å vaske ansiktet til Moldekaptein Daniel Berg Hestad, smiler Helge.

Slik skal den bli, Scaniaen som nå restaureres i lokalene til Bjarne Øverland AS i Molde. Foto: Bjarne Øverland AS

Martin Hindhammer fikk ny krokbil i sommer. Hans far kjørte også for Øverland. - Da Martin ble født husker jeg at han var på Oppdal og da han ankom Molde hjalp jeg til med å losse og laste mens han var oppom på sykehuset. Etter en time var han tilbake og dro på ny tur, forteller Stein Helge Øverland.

Liftdumper

Faren fikk med seg agenturet for Hertz Bilutleie, en liftdumper og 20 containere da han forlot Øverland Transport før konkursen. Dette dannet grunnlaget for den videre driften i nytt selskap. - Renovasjonskjøringen med liftdumpere utviklet seg voldsomt utover på 80- og 90-tallet, og da vi solgte den virksomheten til Norsk Gjenvinning i 2005 hadde vi vel rundt 500 containere, forklarer Stein Helge.

500 biler

Bilutleiedelen har også utviklet seg veldig fra de tre bilene de overtok i 1981.

I dag opererer Bjarne Øverland AS nesten 500 biler i distriktet som strekker seg fra Vigra til Værnes.

Renovasjon og bilutleie er fortsatt de største inntektskildene i bedriften.

I tillegg driver de 15 biler i tradisjonell transport. To av dem går langt, mens fem av dem kjører kraftfôr for Felleskjøpet.

Storbedrift

Oppdragene for interkommunale renovasjonsselskaper strekker seg over 16 kommuner og sysselsetter halvparten av de nærmere 100 ansatte i bedriften.

I 2013 omsatte Bjarne Øverland AS for 125 millioner kroner.

Stein Helge styrte all transporten i noen år, men ville til slutt ut av alt det førte med seg. Det gikk litt på stumpene etter mange år med hardt arbeid, sier han og tenker på sin far som fikk være pensjonist i 14 dager før han døde i 2002.

35 lastebiler

I dag har Stein Helge overoppsynet med familiebedriften og driver helst med de fire industrieiendommene i tillegg til bilkjøp. - Det er en avansert og detaljert øvelse å handle lastebil i dag. Jeg føler det er en viktig del av min jobb, innrømmer han.

Bedriften kjøpte sju nye lastebiler i 2014. Tre hos Volvo, tre hos Scania og en Mercedes. - Jeg tipper at vi i dag har halvparten Volvo i bilparken på 35 biler, sier Stein Helge.

Historisk

Som tredje generasjon vognmann er han også opptatt av historien. Og her på huset blir den godt tatt vare på, får vi vite. Tidligere sjåfører med samme interesse hjelper til med registrering av bilparken gjennom årene, med bilder og fakta. På leikerommet har de også samlet effekter og minner fra tidligere tider. Stein Helge smiler hele tiden mens vi er innom og kikker. Dette rommet og minnene fra en svunnen tid betyr tydeligvis mye for ham.

Scania 110

Nå er gjengen i gang med enda et prosjekt. Med tiden vil en Scania LS110 med skap på bil og henger, lakkert i Øverland sine røde og hvite farger, se dagens lys igjen. Vi kan bare glede oss.

Helt til slutt inviteres vi med på tur med en strøken L312 på en humpete grusvei, for å kjenne på hvordan de hadde det for 60 år siden, de som kjørte Molde-Oslo.

Et minneverdig besøk i Molde er over for denne gang.

En Scania 76 fra 1967 i rødt, hvitt og blått.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!