Knut Thorkildsen la etter hvert langkjøringen på hyllen og konsentrerte seg om tippkjøring. Man skulle derfor tro at en 2006-modell Kenworth W900B med dumperkasse ble kjøpt inn for å jobbe, men den gang ei.

Godkjent for 44 tonn totalvekt på lukket område. Da laster Kenworthen 32 tonn.

Caterpillar med doble turboer. Det er saker å ha under panseret det!

- Den er i utgangspunktet hobby, men jeg sa vel at vi ville bruke den til å frakte sand lokalt da vi kjøpte den. Det er ikke hver dag den er ute, innrømmer Knut.

Om han virkelig har dårlig samvittighet overfor Kenworthen eller om transport av sand fra det lokale pukkverket bare var et argument for å hente den hjem fra USA, vil han ikke si så mye om.

Brødrene

Sammen med broren Roy drifter sørlendingen maskinentreprenør Br. Thorkildsen AS, og de driver godt. Siden starten i 1983 har de gått gradene fra å ikke ta ut lønn de første årene, til å ha 65 ansatte i dag.

Mens Roy i starten drev gårdsbruk, kjøpte seg gravemaskin og tok oppdrag for vegvesenet, satset Knut de første årene på langtransport i en sliten Volvo F88.

Amerika

- Vi bodde hjemme og tok aldri ut lønn. Eneste unntak var lørdagskveldene når vi skulle ut på byen og trengte noen hundrelapper. Det var ikke penger til mer, forteller han.

De to brødrene dannet AS i 1986 og utover på 90-tallet begynte ting å løsne.

Hele tiden har drømmen om Amerika ligget i bakhodet på de to. Faren bodde i USA i mange år på 50-tallet og hadde mye å fortelle to nysgjerrige gutter etter at han flyttet tilbake til Norge i 1960.

Peterbilt

- Når man har vært i Amerika, spesielt i 1950-årene som han var, så er det ingenting som kan måle seg med det. Det var jo et eventyr, slår Knut fast.

For å ta litt del i dette eventyret hentet han først hjem en Peterbilt 359, 1980-modell.

- Den ble kjøpt usett fra USA. Jeg hentet den på kaia i Drammen i 2005, forteller han.

Tre år senere kom han over Kenworthen på et amerikansk nettsted.

Video

To sorte snuter på tunet. Peterbilt 359 og Kenworth W900B. © Frode Tellevik

Knut Thorkildsen fikk Corvette av kona til bursdagen. Han mangler ikke fritidsproblemer i garasjen hjemme i Vanse.

Mer sving

- Øystein Korsgård var i USA på den tiden og hjalp meg med å få tak i den. Kenworthen har gått på asfaltkjøring der borte og foran tandemen var det opprinnelig en stiv løftbar aksel, men den fikk vi bygget om slik at det er sving på den nå. Det kostet oss bare 2000 dollar, eller rundt 14 000 norske kroner.

De som eide bilen før forklarte at de bare pleide å løfte den akselen når svingene ble for krappe, men vi ville ha sving med tanke på norske forhold, forklarer Knut.

Dokumentasjon

Vel hjemme i Norge støtte Kenworthen ikke uventet på det norske regelverket. Statens vegvesen krevde dokumentasjon på det meste, noe som skulle vise seg å være vanskelig å få tak i fra USA. -

 Vi måtte til og med dokumentere vindusrutene. Hele prosessen med myndighetene var veldig fastlåst en periode. Enden på visen ble en tur til Kenworth sin avdeling i Frankrike for å bygge om bilen slik at den tilfredsstilte de norske kravene, spesielt på bremser.

Det kostet oss 120 000 kroner ekstra, så totalen havnet på rundt 700 000 kroner før vi fikk skilt på den, sier han.

44 tonn totalvekt

Mye penger for en bil som stort sett står i garasjen, påpeker vi.

- Jeg skal begynne å ta noen flere turer med den nå, lover eieren. - Vi har jo et pukkverk rett her borte der vi henter ferdigvarer. Det er passende kjøring for en Kenworth. For selv om kassen er tykk og solid og rommer 20 tonn nyttelast, vil jeg ikke laste stein i den. Det er på litt løsere masser denne bilen har sin styrke.

På norske veier er totalvekten begrenset til 32 tonn, mens den på lukket område er godkjent for 44 tonn totalvekt. Da laster den 32 tonn, sier han.

- Kenworthen representerer en helt annen verden enn den vi er vant med, konstaterer Knut Thorkildsen.

Første av mange restaurasjoner er fullført. Volvo F88 fra 1974.

Oppkjøp

De siste årene har Br. Thorkildsen kjøpt seg opp i en del mindre selskaper, samtidig som TT Anlegg i Mandal i 2005 kom inn på eiersiden i bedriften med 50 prosent. Nå samarbeider de to entreprenørene tett og kjøpte blant annet opp Reiersen Transport i Kvinesdal for et par år siden.

Godt med arbeid

Listerpakken har sørget for godt med arbeid i nærområdet i årene 2004 til 2012. Nå er det forholdsvis stille på veiutbyggingen i regionen, så brødrene må finne arbeid lengre unna for sine 65 ansatte. Fire anleggsledere sørger for god drift både på Østlandet og Vestlandet, noe som betyr at Knut får vært en del hjemme i Vanse.

Det betyr igjen at han får mer tid til å dyrke hobbyen sin; entusiasmen for spesielle biler.

- Jeg har alltid hatt den interessen og det ene har tatt det andre, sier han mens vi rusler ut i den romslige garasjen.

50-årsgaven

I døråpningen står en Corvette. Den fikk han i 50-årsgave av kona.

På verkstedet jobber det fire mann, blant annet en oppretter og lakkerer som hjelper til med å ta vare på klenodiene. Skogsvrakene styrer de helst unna. Det må være litt bil igjen for at denne gjengen skal fatte interesse.

Blant annet har en Volvo F88 fått godt stell og fremstår ulastelig antrukket.

- Jeg prøver å ta vare på litt transporthistorie. Foruten Volvo F88 tippbil fra 1974 har jeg en N88 tippbil fra 1969 og en N86 med kran som vi faktisk bruker litt i det daglige.

Selger ikke

Innerst i garasjen står det en Opel Blitz og en Bedford Han har også stående en Volvo F12 Royal som snart blir veteran. Den kjørte Knut selv i sin tid.

- Den har vært hos oss siden 1995 og planen er å restaurere den 100 prosent. Jeg har den blanke støtfangeren liggende fra da bilen var ny, forteller han.

Han får en del telefoner fra folk som vil kjøpe veteranbilene, men salg er helt utelukket.

- Ihvertfall når det gjelder F12, smiler Knut Thorkildsen.

Tippsemi med Iveco Stralis i front hører til sjeldenhetene her til lands. Br. Thorkildsen angrer ikke på det valget. - Den går like godt som alle de andre, selv om vi merker at folk stusser litt rundt på anleggene, sier Knut Thorkildsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!