Strynebedriften har fem biler i fast trafikk for Thor Tenden Transport på oppdrag for Nordfjord Kjøtt. Bilene går i fast rute til Narvik, Trondheim og Oslo.

En varm sommerdag startet sjåfør Jan Kaare Antonsen på sin tur mot Oslo.

Opp ned

Ved Grotli havner det ene forhjulet utfor den 15 centimeter høye asfaltkanten. I forsøket på å få bilen inn på veien igjen, skjærer den plutselig over veien, velter og seiler 100 meter på siden før den stanser opp ned i en skråning på motsatt side.

Fjelltur

Nødetatene bruker en time på å ta seg frem til skadestedet.

Førerhuset er totalt ødelagt og Jan Kaare sitter fast i to timer før han blir frigjort og sendt med luftambulanse til sykehus.

Selv er Ragnvald på fjelltur og har lagt igjen telefonen hjemme. Han ankommer likevel ulykkesstedet like etter at sjåføren har blitt fraktet vekk, og skjønner alvoret når han ser vraket.

Absurd

Forbipasserende bilister stanser og vader ut i terrenget for å stjele med seg en pølsepakke eller to, mens bergingen pågår. En absurd situasjon, tenker Ragnvald.

Han reagerer også på alle yrkessjåførene som filmer mens de passerer, for så å legge filmen ut på facebook.

Ukultur

- Jeg er på facebook selv, og trodde i utgangspunktet at det skulle være en hyggelig ting. Men det har jo blitt en hoggestabbe av dimensjoner. Jeg er sikker på at denne ulykken var publisert på nett før de rakk å komme opp i høyeste gear. Vi må slutte med denne hetsingen og uthengingen av alle andre kolleger, særlig utlendinger. Det er en ukultur.

Blåmerker

Jan Kaare slapp mirakuløst nok fra denne ulykken med bare skrubbsår og blåmerker.

Vanligvis har han med seg kjæresten i bilen når han er på jobb, men ikke på denne turen. Som vi ser av bildene skal han prise seg lykkelig for akkurat det.

 

Video

Selgere

Lokale medier skrev om saken og i en kommentar uttaler bileieren seg om selgere som ringte for å selge ham nytt utstyr bare noen timer etter at bildene fra ulykken ble lagt ut på nettavisene. Denne konkrete henvendelsen reagerte  Ragnvald kraftig på.

Ville selge

- Vedkommende leverandør pakket det jo inn på en slik måte at de håpet det gikk fint med sjåføren, MEN de hadde nytt utstyr å selge meg. Det var bare en ting de var ute etter, følte jeg. Under et døgn etter at ulykken skjedde og mens sjåføren fortsatt lå på sykehus syns jeg ikke det passet seg å ta opp slikt, selv om jeg har vært kunde i 15 år, sier Ragnvald.

På kanten

- Jeg syns at når man har hatt en slik stor ulykke, så er det litt på kanten i ringe dagen etter og reklamere for at man har nytt utstyr stående klart, fordi vedkommende har sett på internett at vi har knust et vogntog, slår Ragnvald fast.

Han svarte tilbake på henvendelsen at han hadde god tid på å handle nytt.

- Først må vi få vraket opp av grøfta, slår han fast.

Passende

Når mener han som bileier at det er passende å bli kontaktet etter en slik hendelse?

- Ihvertfall etter at sjåføren er kommet ut fra sykehuset. Du vet kanskje at det går bra med vedkommende, men ting kan dukke opp. Vi som arbeidsgiver har nok med den menneskelige biten i en slik fase, så får vi erstatte utstyret i ettertid. Jeg føler nesten at enkelte går over lik for å selge både biler og hengere når noen har hatt en ulykke, avslutter han.

Hva mener bransjen?

Hva mener de som selger transportutstyr? Skal man vente til kunden ringer, eller bør man ta kontakt? Når er det isåfall stuerent å ringe en kunde som nylig har hatt en større ulykke, hvis formålet er salg av nytt utstyr? Her er svarene fra et utvalg leverandører som hadde meninger om dette.

- Enkelte går over lik for å selge oss utstyr etter en ulykke, mener Ragnvald Flåten og oppfordrer bransjen til å ihvertfall avvente til sjåføren er utskrevet fra sykehuset.

Norsk Scania AS

Vi vil avvente til kunden kontakter oss for kjøp av nytt materiell, men vil selvfølgelig kontakte kunden og forsikre oss om at alt er bra med ham og hans medarbeider.

Volvo Norge AS

Vi er i tett dialog med svært mange av våre kunder, og uten at det bare er snakk om salg. Skulle vi få rede på at en av våre kunder har vært utsatt for en alvorlig ulykke, vil vi sikkert raskt etablere en kontakt. Motivet for en kontakt vil variere fra situasjon til situasjon. Gjelder det en stor flåtekunde som etter en ulykke får et problem med en bil for lite, vil det være naturlig for oss å komme tidlig på banen og tilby en midlertidig ordning med f.eks en leiebil. Vi har hatt tilfeller med enbilseiere som har vært utsatt for alvorlige ulykker der den lokale Volvo-representanten inngår i et nettverk som etableres for å hjelpe vedkommende ut av en vanskelig situasjon. Overordnet må det menneskelig aspektet uansett komme foran det forretningsmessige.

DAF Norge AS

Vi tar kontakt med kunden for først og fremst høre hvordan det står til med sjåføren.

Elverum Maskin as

Vi vil vente til kunden ringer og forteller om ulykken. Kunden spør da ofte etter leveranstiden på nytt og om det finnes materiell og få leid. Da er kontakten om nytt utstyr opprettet.

MAN Truck & Bus Norge AS

Det er en vanskelig situasjon og et spørsmål som er vanskelig å svare på generelt.

Men vi har et mål om å være en samarbeidspartner og derfor ville vi ringt kunden, spurt hvordan det gikk, og sagt at hvis han trengte hjelp og nytt utstyr er han hjertelig velkommen til å ta kontakt når det passer ham.

Renault Trucks AS

Vi ville ringt kunden kanskje allerede dagen etter ulykken for å uttrykke vår medfølelse, og så ville vi spurt kunden om det er noe vi på kort sikt kunne hjelpe med i form av erstatningsbil eller lignende. På den måten ville vi kommet i dialog med kunden og fått vite mer om hvordan han ser for seg den uforutsette utfordringen løst. Dersom vi visste det var alvorlig personskade eller død i forbindelse med ulykken ville vi være mer forsiktig.

Etter å ha seilet 100 meter på siden, endte ferden i grøften. Sjåfør Jan Kaare Antonsen satt fastklemt i to timer før han ble fløyet til sykehus med luftambulanse.

Bertel O. Steen AS

Dette er det ikke mulig å gi et generelt svar på.  I en slik situasjon vil vårt forhold til kunden, og ikke minst den enkelte selgers personlige relasjon til kunden, være avgjørende for hvordan slike tilfeller håndteres. Det er heller ingen fasit på hvordan en kunde reagerer etter en skade. Dette vil være ulikt fra kunde til kunde. Skadens omfang vil selvfølgelig også ha en påvirkning, er det bare materielle skader eller er det en ulykke med personskader involvert. Her vil det være mange variabler.

Pluss Truck Sales & Rental as

Hvis kunden har kjøpt bil av oss ville vi ikke foretatt oss noe før på tredje virkedag. Da ville vi spurt bileier om hvordan det sto til med sjåføren og ellers hvordan han ser for seg videre progresjon i forhold til utstyret. Hvis kunden hadde ønske om det, ville vi da påbegynt en salgsjobb.

T.N. Vangs Mek. Verksted AS

Kundene våre tar nesten alltid kontakt med oss når noe har skjedd, som for eksempel havari på bil og utstyr. Vi tar aldri første kontakt for å selge nytt i slike situasjoner. Vi prioriterer så langt det er mulig å hjelpe våre kunder som har fått skader på utstyr, noe som også dessverre går utover leveransetiden på vår nyproduksjon.

Vogn-Service AS

Vi ville nok tatt kontakt for å høre om vi kan bidra i form av erstatningsmateriell; leie, brukt eller nytt. Også bistand ved verdivurdering. Ofte får ikke vi vite noe før takstmann er på tråden. Fremgangsmåten vil nok variere avhengig av personskade eller verre.

Vognteknikk AS

Det viktigste er å forsikre seg om at det går bra med personer som er involvert.

Hvis dette er en bileier som er kunde i huset vårt blir vi nok involvert i saken på et tidlig tidspunkt da det kan bli snakk om hjelp til berging, takst, reparasjon, osv.

I den forbindelse kan det være naturlig at dialogen kommer inn på om det er aktuelt med nytt materiell, dvs at det er så skadet at nytt materiell er det mest fornuftige.

Det viktigste for oss er dog at kunden kommer raskt i arbeid igjen og kan begynne å tjene penger.

Er det en kunde vi ikke kjenner eller vi ikke blir involvert i forhold til det vi har nevnt over vil vi nok være litt tilbakeholdne med å ta kontakt, da dette kanskje blir sett på som å «gå over lik for et salg»?

Nor Slep AS

Dette er en interessant problemstilling som kan være vanskelig for en leverandør da man naturlig nok ønsker mest mulig salg. Men det er viktig å respektere det faktum at kunde har opplevd en dramatisk situasjon som i tillegg til påkjenningen det medfører også kan skade driften av firmaet for vedkommende.

Er situasjonen slik at vi har hørt om ulykken via andre skal vi ikke ta kontakt direkte med kunde. Har kunden et ønske/behov om nytt tilsvarende utstyr regner vi med å bli kontaktet. Vi skal ikke dra nytte av slike hendelser for å fremme salg av våre produkter. Det blir helt feil at en seriøs leverandør i slike situasjoner opptrer offensivt ovenfor en kunde uten at kunden selv har tatt initiativet.

Noen vil sikkert mene at dette er en naiv holdning, men for oss handler det om integritet og holdninger i forhold til salg og ikke minst bygge langsiktige relasjoner basert på tillit og respekt i markedet. Det blir helt feil at leverandører bevisst skal kapitalisere på denne type hendelser.

SKAB Norge AS

Først og fremst er vi opptatt av det menneskelige i en hendelse med et slikt tragisk utfall og vil ivareta de involverte her.

Når det gjelder kundeforholdet er vi ydmyke ovenfor hendelsen (forutsatt at vi er blitt gjort kjent med dette) og vil etter hvert kontakte kunden for å høre om hva vi kan bidra med. Vi vil ikke ha salg som det primære målet før kunden selv signaliserer et behov.

Det handler helt enkelt om normal god folkeskikk og høflighet.

Havariet ved Grotli på Strynefjellet sist sommer var omfattende med tanke på berging. Utrolig nok slapp sjåføren fra ulykken med mindre skader. © Foto: Rolf Olav Tenden

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!