Mindaugas Raila er ikke bare direktør. Han eier også omkring 90 prosent av hele Girteka og ble i fjor kåret til Litauens tredje rikeste person.

Endelig samarbeidsstopp

Etter flere år med skandaler rundt det litauiske selskapet Girteka, bryter Coop endelig samarbeidet. Bra, sier YTF leder Svein Furøy.

– Et riktig valg av Coop, sier Svein Furøy, Leder for yrkestrafikkforbundet etter at selskapet nå velger å ikke fornye kontrakten med Girteka.

– At Coop endelig har fjernet skylappene sine og tatt ansvar er meget positivt, og sannelig på tide, sier Furøy.

Furøy hevder at mange transportkjøpere er naive og får problemer senere.Her ser vi at det ikke fungerer, og dette er noe flere andre burde få med seg, avslutter forbundslederen i YTF.

Torsdag ble det kjent at Coop avslutter sitt samarbeid med transportgiganten Girteka blant annet etter mye negativ oppmerksomhet i media.

- Girteka har utvist dårlig dømmekraft og gjort flere feil. Etter en totalvurdering har vi i dag besluttet å si opp vår avtale med Girteka, skrev kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge i en nyhetsmelding.

Les også: Coop dropper Girteka

TransportMagasinet har gjentatte ganger vært i kontakt med Girteka den siste tiden. I en mail til oss senere torsdag ettermiddag, får vi Girtekas direktør i tale. Han ønsker å gi et tilsvar på vår artikkel.

Mulig fremtidig samarbeid

- Girteka kan bare registrere og respektere avgjørelsen Coop har tatt ved å avslutte transportsamarbeidet fra 31. oktober 2015.

Vi har hatt et fruktbart samarbeid og er sikre på at vi en gang i fremtiden vil diskutere mulige samarbeidsmåter med Coop igen, forteller Mindaugas Raila, administrerende direktør i Girteka til TransportMagasinet.

- Vi har de siste årene gjennomført store forbedringer omkring veisikkerhet, miljøstandarder og sosial standard for sjåførene. Vi har også fulgt opp «Safe Truck» programmet og alle aktivitetene i heftet «Donna Diesel», forklarer han.

Alle Girtekas biler skal nå ha 9 kjettinger medbragt og samtlige skal ha vinterdekk. Samtidig har alle euro 5 eller 6 som standard, fortsetter Raila.

Øker lønningene

TransportMagasinet er kjent med at det i november var en rekke sjåfører som varslet streik. Dette var sjåfører som kjørte på Norge og mente at nok var nok vedrørende trekk i lønn og hevdet de ble presset til å bryte regelverket. Selve streiken uteble, og Girteka hevdet i etterkant at det aldri var fare for noen streik. De hadde iallefall ikke hørt noe.

Nå forteller Raila i mailen til TransportMagasinet at sjåførlønningene til de som kjører på Norge har økt.

Vil redusere ulykkene og innføre vinterkurs

- I 2014 startet Girteka utviklingen av en ny politikk som skal øke bærekraften. Dette skal være gjengitt i selskapets nye etiske retningslinjer.

Raila forteller at de for å redusere ulykkene på glatte vinterveier og bedre fremkommeligheten nå har økt drivakseltrykket ved boggiløft fra 15 til 20 tonn.

I tillegg vil Norges-sjåførene forplikte seg til å ta kurs i vinterkjøring. Kursene skal holdes av norske lærekrefter.

Enkelte husker kanskje at Bring gjorde det samme med sine Blomquist-sjåfører på Vålerbanen for et par år tilbake.

Les også: Rumenske Blomquist-sjåfører på glatta

Tilslutt gjentar Raila igjen at både lønn og diett økes for sjåfører som kjører på Norge.

- Vi ønsker å bli markedsledere ved å ha de beste sjåførene, avslutter Girteka-direktøren i sitt tilsvar.

Noen husker kanskje Girteka-sjåføren som tilbragte julen i bilen ved Mosjøen? Han fikk mye mediaoppmerksomhet. Samtidig sto ni Girteka-biler på Sandmoen fra 22. desember og frem over nyttår. Ingen har nevnt noe om disse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!