Ikke overrasket

- Jeg er ikke overrasket over at akkurat dette selskapet er gjenstand for razzia, forteller Roar Melum i NLF. Vi ser bare hvordan de opptrer her i Norge og det vi avdekker tror jeg nok bare er toppen av et isfjell. I Norge har vi mange seriøse aktører som sammen jobber for å sikre at vi har et ryddig og konkurransedyktig næringsliv. Vi har tilsyn, politi og øvrige myndigheter som spiller på lag.

Ser vi østover er ikke den samme strukturen på plass. Der er det fortsatt rom for bl.a. bestikkelser. Når det er razzia mot Girteka, er det grunn til å tro at det er graverende, avslutter regionsjefen i NLF.

Fakta om Girteka

Girteka er et av Europas største transportselskaper. Holdingsselskapet som eier Girteka har mer enn 7100 ansatte og 2900 egne biler.

I løpet av et år har de mer enn 200.000 transporter. Virksomheten startet i 1996, og har de siste årene nærmest eksplodert.

Klokken 10 onsdag formiddag ble Girtekas lokaler både i Vilnius og Siauliai raidet av FNTT, Litauens statlige organ som etterforsker økonomisk kriminalitet.

Da TransportMagasinet kontakter Girteka tidlig torsdag morgen, blir vi pent spurt om når vi har deadline for publisering. De vil svært gjerne svare på våre spørsmål, men vil gjerne ha en times tid på seg. Det får de.

En time blir fire. Så ringer telefonen.

- Mindre beløp rundt drivstoffkontoer

- Det vil bli gitt en offisiell uttalelse senere, men til dere kan jeg si at det hele handler om kontroll av et mindre pengebeløp rundt drivstoff-kontoer.

Det dreier seg utelukkende om transport til og fra Russland, forteller talskvinnen for Girteka, Laura Tyrylytė til oss.

Hun avviser at det skal ligge noe dramatikk i razziaene. - Som dere sikkert vet er slike kontroller ganske vanlige i transportselskaper i Litauen for tiden grunnet situasjonen i Russland, avslutter Tyrylytė.

Kan være enormt omfang

Senere torsdag kveld blir det dog kjent at omfanget kan være veldig stort. Det har blitt tatt arrest i en betydelig mengde datamaskiner og registre.

Så langt er det mistanke om svindel, uredelig journalføring og forfalskning av dokumenter for å unndra skatter og avgifter på minst 240 tonn diesel.

Etterforskerne ønsker foreløpig ikke gå ut med om det kun dreier seg om Girteka eller om andre selskaper også er involvert.

Girteka er forøvrig ett av 29 selskaper eid av samme holdingsselskap.

Uskattet diesel på europeiske biler

Etterforskningen så langt tyder uansett på at russisk- og litauen-registrerte lastebiler i tredjeland har fylt diesel over på containere som deretter har blitt fraktet med båt sammen med øvrig gods inn i Litauen.

Dieselen skal så ha blitt fylt på biler som frakter gods til øvrige Europa. På den måten skal selskapet ha unndratt store beløp i skatter og avgifter.

Dieselen skal stamme fra Russland og Hviterussland.

Tanking av diesel fra containerne skal ha pågått døgnet rundt og med store køer. Det meldes om at lastebilsjåfører skal ha stått i kø i opp mot to døgn for å få mellom 300-1200 liter drivstoff.

10 personer er mistenkte i saken som antas å kunne vokse i omfang.

© Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!