Her er finalistene

Erling Rolstad 26 år fra Sør-Fron, Erling Rolstad Transport

Frank Gavlen 29 år fra Vennesla, Nordic Crane

Hans Magne Lavik 31 år fra Kvaløya, Einar Sørensen Maskinentreprenør Martin Nordhaug 28 år fra Sørreisa, Nordhaug Maskin

Stian Østby 33 år fra Kløfta, Stian Østby Transport

Robert Barstad 27 år fra Stjørdal, Barstad Transport Martin Stødle 22 år fra Klepp, Stangeland Maskin

Thomas Johnsen 31 år fra Nes på Hedmarken, Steinar Johansen Transport

I år er det sjette gang Scania arrangerer konkurransen hvor målet er å finne den beste lastebilsjåføren under 35 år.

Finalistene skal konkurrere i det de gjør hver dag på jobb: kjøre sikkert, defensivt, økonomisk, manøvrere presist samt sjekke bilen før kjøring.

Det skal kjøres «head to head», som vil si at deltagerne møtes to og to og kjører samtidig mot hverandre. Åtte deltagere reduseres til fire, så til to finalister som møtes i finalen.

Arrangeres på snø

Dette er første gang konkurransen arrangeres på snø.

Interessen er derfor stor også blant internasjonal presse som kommer til Trysil for å lage reportasjer og filme fra arrangementet. Dette legger et ekstra press på gutta.

Bakgrunn Young European Truck Driver er den europeiske delen av den globale sjåførkonkurransen ved navn Scania Driver Competitions.

Denne gang tiltrakk konkurransen seg nesten 100 000 sjåfører fra 40 land over hele verden. Scania startet sine sjåførkonkurranser i 2003, som et svar på EUs mål om å bedre trafikksikkerheten, redusere trafikkulykker og øke interessen for sjåføryrket.

Sikkerhet står fortsatt sentralt, men i dag ser transportindustrien, politiske ledere og samfunnet for øvrig andre fordeler ved å fokusere på sjåføren. Stadig flere ser den viktige rollen sjåføren har for driftsøkonomi og miljø.

Sjåføren er nøkkelen til lavere drivstofforbruk og mindre kjøretøyslitasje, raske, pålitelige leveranser og ikke minst sikkerhet på vei. En investering i sjåføren er dermed mye verdt, både for samfunnet som helhet og det enkelte transportfirmaet.

Blant sponsorene i Europa finner vi dekkprodusenten Michelin, den internasjonale veitransportunionen (IRU) og Schmitz CargoBull.

Har du ikke muligheten til å ta turen til Trysil og se det nervepirrende oppgjøret «live», så kan du følge konkurransen på Instagram: norskscania (#scaniafamilien) eller på FB-siden: www.facebook.com/norskscania

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!