Actrosen hadde analog skriver, men skivene var borte. Sjåføren ante ikke hvor de var - og løyvet skulle ligge i en personbil i Romania...

Kontrollør i Statens vegvesen, Dag Rykkje, forteller at sjåføren ikke hadde noen god forklaring på noenting da de kontrollerte ham.

Det var torsdag kveld at en tyrkisk transportør skled av veien ved Røldal. Vogntoget ble pålagt berging av bilberger Thord Paulsen i Odda. Under bergingen kom også politiet for å ta en kikk på vogntoget.

Det ga full uttelling.

Det viste seg kjapt at sjåføren ikke hadde førerkort, ikke obligatorisk autopass-brikke og heller ingen kjettinger. Videre var dekkene ubrukelige. Dermed ble vogntoget tauet til Seljestad slik at vegvesenet også fikk kontrollert ekvipasjen.

Der viste det seg å være ennå verre.

Ingen skiver og blanke sommerdekk

- Vi fastslo at hele vogntoget hadde for dårlige sommerdekk på alle aksler, bortsett fra på drivakselen. Der var det riktignok vinterdekk, men de hadde ikke lovlig mønsterdybde på 5 mm, forteller Dag Rykkje i Statens vegvesen til TransportMagasinet.

Bilen hadde analog skriver, men sjåføren visste ikke hvor skivene var. Han kunne kun vise for de siste dagene, forteller Rykkje.

Dermed er det heller ingen som aner hvor lenge sjåføren har kjørt uten hvile - eller hvor han har vært i Norge.

Noe løyve for å drive transport hadde han heller ikke. Det skulle visstnok ligge i en personbil i Romania, sier Rykkje som allerede hadde mer enn nok til å ilegge kjøreforbud og overlate saken til politiet.

Får ikke kontakt med transportøren

Politibetjent Torleif Fresvik ved Hardanger Lensmannskontor utdyper saken ytterligere:

- Tyrkeren ble slept til Odda der hele vogntoget nå står sperret inne frem til alle tolv dekkene er skiftet og han kan vise til nye kjettinger.

Vi vet foreløpig ikke om han hadde last inn til Norge. Vi tror han hadde det, men sjåføren kan ikke vise papirer på dette heller. Han var også tom da han ble stanset. Sjåføren har noen av skivene og det kan late til at han kom inn i Norge en av de siste dagene i 2014. Alle skivene fra nyttår og til 8. januar er borte.

- Vil han bli etterforsket for mulig brudd på kabotasjelovgivningen også?

- Det kan hende, men det er ikke opp til meg å avgjøre.

- Vet vi hvem som var oppdragsgiver?

- Nei, det gjenstår å se. Vi har navnet på en bedrift, men vet ennå ikke om det er de som har bestilt transporten.

- Hva sier transportselskapet?

- Vi har ikke fått kontakt med dem. I helgen fikk heller ikke sjåføren tak i dem. Jeg kommer rett fra en prat med sjåføren nå, men heller ikke i dag skal han ha fått noen informasjon fra arbeidsgiveren. Om de ikke snarlig tar kontakt med oss, vil vi hente sjåføren, så får vi ta det herfra, sier Fresvik.

- Sjåfør uten førerkort og livsfarlig vogntog. Det må være godt å få ham ut av veien?

Fresvik trekker puster, trekker litt på det før han avslutter sukkende:

 - Jeg har aldri - i løpet av mine 30 år i politiet -  sett et mer grelt eksempel når det kommer til tungtransport….

Det er ikke klart hvem som er oppdragsgiver til det tyrkiske selskapet som altså hadde ulovlige eller for dårlige dekk på samtlige hjul.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!