Det har vært hektiske dager for kontrollørene ved Taraldrud, Svinesund, Ørje og Magnor. Også andre plasser i landet har det vært kontroller i noe mindre skala.

Statens vegvesen har holdt på til 02 om natten med bombrikke-kontroller etter at påbudet om obligatorisk bombrikke ble innført 1. januar.

Les også: Bombrikke innføres januar

Da vi prater med fagleder i Statens vegvesen,  Ronny Lindesteg tidlig tirsdag morgen har han såvidt fått tallene klare.

Totalt sett er det kontrollert 904 kjøretøyer og 184 av disse har hver fått med seg 8000 kroner videre i gebyr.

Hver femte uten gyldig brikke

Det er med små marginer kontrollert omkring 300 norske biler, 300 nordiske og 300 kjøretøyer fra andre EU-land. Prosenttallene er også svært likt, med nær 20% gebyrer for alle gruppene.

Det betyr at det i snitt manglet brikke for tunge kjøretøy i hver femte bil - uavhengig av nasjonalitet.

Nordmenn med brikker for lett bil

Mens det i går ble kjent at norske transportører seilet opp som verstinger ved å bruke bombrikker for lett kjøretøy, vil ikke Lindesteg ta så store ord i sin munn. Statistikken viser nemlig ikke hvor mange som hadde brikke for personbil kontra de som ikke hadde brikke i hele tatt.

De havnet i samme bås, dermed har man ikke belegg for offentlig å kunne mene noe om dette - annet enn å referere til at det var utstrakt bruk.

Allikevel vil faglederen si at de fikk en aha-opplevelse når de så bruken av brikker beregnet for lette kjøretøyer i norske lastebiler.

Det jeg kan si er at jeg også er forundret over at det ikke er større forskjell på norske utøvere og de utenlandske i prosent all tid transportbransjen har vært en stor pådriver for innføringen av obligatorisk bombrikke, sier han.

Så får klokere hoder debattere om årsaken er at nordmenn har måttet begå slike ulovligheter for å møte skjev konkurranse fra nettopp utlendingene eller om de ville gjort det uansett.

Omkring hver femte bil uavhengig av nasjonalitet manglet gyldig brikke.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!