Fagleder Ronny Lindesteg forteller at det vil være fokus på autopass-brikker i tiden fremover. Så langt ser nordmenn ut til å være verstinger, iallefall på Taraldrud.

Flere danske tranportører hevdet at autopass-brikken de hadde i bilen var i orden, men vegvesenet fant de ikke i basen sin, og de ble premiert med gebyrer på åtte tusen kroner hver.

Bombrikke er blitt obligatorisk fra 1. januar. Ordningen er kommet på plass etter press fra blant annet Norges Lastebileier-forbund for å skape like konkurransevilkår mot utlendinger som så langt har kunnet passere norske bommer uten å gjøre opp for seg.

Kun én av tre betaler

I første halvdel av 2013 var hele 342.285 passeringer gjort av utenlandske vogntog uten bombrikke, ifølge Euro Parking Collection plc. Det er dette selskapet som krever inn norske bompenger fra utenlandske statsborgere. De sliter med å få inn pengene fra eiere av utenlandske vogntog og tallene ett år senere viser at bare omlag en tredjedel av disse passeringene ble betalt. Resten må anses tapt.

Det anslås at utenlandske vogntog skylder mer enn 200 millioner kroner i bompenger og det er ingen hemmelighet at hele næringen har bannet utenlandske transportører opp og ned for ikke å gjøre opp etter seg.

Det er ikke uten grunn. Det finnes mange eksempler på utenlandske transportører som ikke betaler for seg på ferger eller som dropper bompengeavgiftene. Sosial dumping og kriminalitet følger en rekke av verstingselskapene. Dette vet vi.

Men det gjelder ikke alle. Og de er langtfra alene - iallefall ikke når det gjelder bompengebrikker.

Med innføring av nye regler følger ofte kontroller i kjølvannet.

Storkontroller av obligatorisk brikke

Mandag var dermed første dag der Statens vegvesen holdt storkontroll og kontrollerte alle lastebilpasseringer ved Svinesund, Ørje og Taraldrud. Også andre plasser i Norge har det vært kontroller - og fokus på obligatorisk bombrikke vil fortsette i ukene fremover.

Så hvordan er egentlig situasjonen? Manpower står på Svinesund og melder om labert salg av autopass-brikker. Er det fordi mange som passerer allerede har brikker, eller er det fordi det spekuleres i om man kan spare store penger på å la være å ha brikke?

- Så langt tyder det på det første for Svinesund sin del. De fleste har tingene i orden, men 8-10% mangler brikke eller har brikke for lavere vektklasse - og nordmenn er verst.

Norske transportører verst

- Vi har ikke konkrete tall på hvor mange dette gjelder, men vi har godt belegg for å si at det så langt er flest nordmenn som ikke har tingene sine i orden. De er overrepresenterte med brikke gyldig for kjøretøyer under 3,5 tonn forteller fagleder Ronny Lindesteg da vi besøker kontrollstasjonen mandag kveld.

Å bruke brikke beregnet for personbiler innebærer at man sparer store beløp gjennom bommene.

Det kan dermed late til at norske transportører seiler opp i verstingklassen når det gjelder å passere bomstasjoner uten å gjøre korrekt opp for seg. Det bør isåfall være et tankekors for norsk transport.

Mens en kar stoppet trafikken, sjekket en annen kontrollør skiltene fra kontoret. Deretter var det enten tommel opp eller ned. Tommel ned betød ekstrasjekk. Ekstrasjekken viste ofte at lastebilen riktignok hadde bombrikke, men at den ikke tilhørte lastebilen, men en personbil. Dermed kan man spare enormt ved å passere bommene ved å betale personbilavgift.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!