Den nye YX-stasjonen på ved Lillesand har offisiell åpning 15. januar.

Bare å se etter klypa, hvis man ferdes langs E18 langs sørlandskysten.

Her blir det oppstillingsplass for over 30 vogntog, lover Jon Pedersen.

Bildene vi har fått tilsendt forteller ikke all verden om fasilitetene, men både Bergen og Lillesand forteller om hektiske dager før åpningen av de nye døgnhvileplassene på sør- og vestlandet.

25 plasser

Trond Monsen og Bergen Travpark har påtatt seg ansvaret for at Bergen får en fullgod erstatning når Nygårdstangen nå synger på siste verset.

Sentralt plassert i Åsane, med blant annet flere lastebilverksteder like i nærheten, skal det etter planen åpnes minst 25 oppstillingsplasser for vogntog ved travparken.

Stallen

- Den 5,5 mål store tomten asfalteres i disse dager og fem av plassene vil få strøm til aggregater, forteller Monsen. Travparken tilbyr toaletter, dusj, oppholdsrom og kafé i tilknytning til plassen. - Her er også flotte turområder og gode muligheter for dem som vil se og prate hest. Alle er velkommen i stallen, sier han.

Offisiell åpning av døgnhvileplassen i Åsane er 7. januar 2015.

Lilesand

Litt lenger sør i landet, på YX Lillesand, kjemper de også mot klokken for å bli ferdig i tide.

15. januar er det offisiell åpning hos Grandal veiservice, like ved E18.

Jon Pedersen har fått ansvaret for tungbilene her og forteller om et allsidig tilbud til yrkessjåførene. Her blir det plass til i overkant av 30 vogntog.

- Vi vil kunne tilby truckpumpe, adBlue, dusj, treningsrom, lastebilrekvisita, tv-stue og oppholdsrom for sjåførene. Vi har også kafé med varm mat. Her vil vi også servere frokost til sjåførene, forteller han.

Vi kommer tilbake med mer om de nye plassene i bladutgaven av TransportMagasinet.

Utenfor Bergen Travpark legges det asfalt i disse dager. Plassen skal huse i overkant av 25 oppstillingsplasser, lover Trond Monsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!