Perfect match! Geir Elling Nyland vet godt at han har en av Norges fineste arbeidsplasser, både med tanke på bilen og omgivelsene han ferdes i.

Han hadde lagt opp en spenstig rute denne dagen, det skal han ha.

Oppstart i Stryn, over Strynefjellet for å laste i Lom, over Sognefjellet for å losse i Skjolden og Luster, via Fjærland til siste lossing på Geir Ellings hjemsted i Breim.

Med andre ord noe av det vakreste landet vårt har å by på.

Tenden

Det ble en lang dagsreise, inkludert hyggelig prat med folk langs veien, trivelige bønder og kjøttkaker på Skei.

Geir Elling Nyland har kjørt lastebil i snart 17 år. Det meste av tiden for Rolf Olav Tenden i Stryn, en arbeidsgiver han ikke får fullrost nok.

- Jeg har gått gradene i Thor Tenden Transport siden læretiden i 1998. Begynte med Volvo FH12 550, så 660 og nå 750.

Nomek

Med påbygget fra strynbedriften Nomek er denne bilen optimalisert til vårt bruk, forteller Geir Elling.

Etter en kjapp kattevask og fylling av kaffekoppen på hovedkontoret, setter han kursen mot øst. Et morgentrøtt Stryn tar farvel i bakspeilet.

Hilser

De fleste vi møter langs rv.15 hilser og Geir Elling hilser tilbake. Han slår et nummer på telefonen og samordner dagens lass med Norgesfôr sin avdeling i Lom, Ottadalen Mølle. Vi skal bare komme, alt er klart.

Asfalten over Strynefjellet er rutete. Småglatt.

Vestsiden av Sognefjellet byr på 25 kilometer som varierer fra 8 til 10 % stigning. Enkelte betegner bakken som teknisk voldtekt av tungt kjøretøy. Like før fjellet stengte i fjor ble en utenlandsk sjåfør stående fast her oppe og nektet å betale for berging. Han sto der i over en uke, før han innså at våren og bar vei var relativt langt frem i tid. En danske som kjørte seg fast på østsiden av fjellet noen år tidligere brøt sammen og ble hentet med ambulanse. Sognefjellet er tøft terreng og krever respekt.

Egnet kasse til losseslangene har man også tenkt på. Detaljene er mange og smarte. Sjåfør Geir Elling Nyland har hatt en finger med i spillet hele veien.

Siste rest leveres på hjemgården, der broren til Geir Elling Nyland driver slektsgården videre. Det var her det hele startet, med traktor, så personbil og siden lastebil. Mange år før han egentlig hadde lov til det...

Rolf Olav Tenden måtte ha seg en tur rundt bilen helt alene da han første gang fikk se den fiks ferdig. Klumpen i halsen var for stor til at han ville ha selskap. Den autofile lastebileieren fra Stryn legger både sjel og stolthet i bilene han bygger opp, i tett samarbeid med sjåførene.

Turen over Strynefjellet på nystrødd vei satte sine spor. I vaskehallen til Statoil i Lom er man alltid velkommen, et tilbud Geir Elling vet å benytte seg av.

- Jeg er heldig som har denne jobben, innrømmer Geir Elling Nyland.

Ikke alle gårdsbruk som har levd fra generasjon til generasjon, er tilrettelagt for lastebil. Her var det så vidt vi ikke måtte på med kjetting for å komme opp til fôrtanken på baksiden av låven.

Høst

Det er høst i luften, men tåken letter litt etter litt og slipper solen igjennom.

Mannskapene på brøytestasjonen har vært ute og strødd på sand i de glatteste svingene.

Brøytemannskapene på fjellet vet å benytte seg av slike som Geir Elling, som ferdes her daglig. Oppdateringer om vær og føre når de faste sjåførene passerer Strynefjellet har blitt rutine og en god hjelp for de som skal holde fjellet åpent. Som takk inviterer de på kveldsmat på brøytestasjonen når det passer.

Se video fra 14. oktober 2014 på Norges tak, Sognefjellet, 1400 meter over havet:

Video

Kjettingtyven

Vi passerer stedet der Geir Elling ble frastjålet kjettingene for noen vintre siden. Da ble han forbanna, innrømmer han. - Jeg stanset for å hjelpe en utlending som sto fast og i mellomtiden var en annen utlending borte og stjal kjettingene mine. Jeg kunne følge rustsporene fra min bil tilbake til hans, men han tviholdt i dem og nektet. Jeg klarte å besinne meg og fikk dem til slutt tilbake, men han var så pågående at jeg måtte låse dørene mine mens jeg la på kjetting på min egen bil, forteller han.

Saken var såpass spesiell at den havnet media. Du kan lese om den her.

Kolleger

To langveisfarende kolleger kommer i møte ved Bismo. Blink og hils.

For å få litt avveksling hender det Geir Elling tar en tur til Østlandet med skrapjern han også. Ellers er han i Lom hver eneste dag for å laste dyrefôr til bygdene på Vestlandet.

To faste og en avløserbil går fast med dyrefôr hos Tenden.

32 000 tonn

Ottadalen Mølle produserer 32 000 tonn dyrefôr i året, noe som betyr 1300 vogntog inn og det samme ut. I snitt sju for dagen, året igjennom.

- Sjåførene er gull verdt for oss. De står på og jobber hardt. Samtidig er de vårt ansikt utad. Vi setter stor pris på dem, skryter daglig leder Nils Fosstuen avslutningsvis.

 

 

Her er en video fra da to av Tenden sine biler skulle fylle opp tankene til Simen Bruheim før jul i 2013.

Video

Fylkesveien mellom Olden og Innvik er et kapittel for seg selv. Den er arbeidsplass til Geir Elling Nyland og svært mange andre tungbilførere. Veistubben er egentlig mest effektiv i mørke, da lysene fra møtende biler gir deg et varsel. Det er laget en annen film herfra. Innspillet i veidebatten er fra 2008, men like aktuelt i dag. Filmen kan du se her:

Video

 

Stigningene opp mot Norges høyeste fjellovergang er krevende med 50 tonn.

Tidlig høstmorgen på vei opp Strynefjellet fra vest. Ren rutine for Geir Elling Nyland.

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!