23948sdkhjf

Teknikk:: Volvo I-Torque er �?gravlagt�?

Da Volvo lanserte nye FH ble vi også fortalt om Volvo I-Torque – en unik drivlinje med 460 hk og 2800 Nm, samt en superrask dobbeltclutchkasse. Nå er I-Torque gjemt i en skuff, mens I-Shift Dual Clutch videreføres.

De Volvo-kundene som går og venter på å kunne bestille FH-seriens kommende �?stjerneskudd�? - en Volvo FH 460 I-Torque med 13-liters turbocompound-motor, utstyrt med Common Rail indsprøytningsteknologi og dobbeltclutchgearkasse - blir nok veldig skuffet. I-Torque prosjektet er nemlig tatt ut af produksjonsplanen, og lagt i skuffen for �?feilslåtte�?, eller �?kraftig forsinkede�? prosjekter. Volvo FH 460 I-Torque skulle ha en 13-liters Euro6-motor på 460 hk med et så høyt dreiemoment som 2800 Nm. Sammen med den superraske dobbeltclutchkassa lovte Volvo rundt 4% ytterligere drivstofforbruk med denne løsningen, men slik blir det altså ikke.

God nyhet

Den gode nyheten er derimot at den delen av I-Torque drivlinja som omhandler den automatiserte gearkassa I-Shift 2 med dobbeltclutchteknologi, leveres til de allerede kjente D13 Euro 6-motorene med 460, 500 eller 540 hk. Dermed får langt fler kunder muligheten til å stifte nærmere bekjentskap med denne helt enestående drivlinjeteknologien som I-Shift Dual Clutch (I-Shift DC) nå innfører på tunge lastbiler.

Selve I-Torque-navnet bruker ikke Volvo mer, men om det også betyr at D13-motorens ombygging til common rail (som allerede er gjennomført for D11 og D16) er lagt i skuffen, ved vi ikke. Foreløbig kjører D13 videre med den kjente EUI-innsprøytningen.

I-Shift DC er en dobbeltclutchgearkasse (systemet er nok best kjent fra Volkswagens DSG gearkasse) som, ved hjelp av to enkle tørrplatelameller skaper to innganger til den 12-trinns gearkassa. På den måten kan I-Shift DC ha to gear i inngrep samtidig, og så styre det endelige valget med den tilhørende koblingen. Poenget er at det kan skiftes gear uten å avbryte trekkraften – med andre ord ekte �?Powershift�? – noe som har stor betydning når det kjøres på ganske lave turtall, høy bakakselutveksling og små trinn mellom gearene. Ifølge Volvo Trucks er de først i verden til å presentere en slik gearkasse for tunge kjøretøy. Den hittil tyngste lastbilen med noe tilsvarende er Fuso Canter, dessuten vil ZF presentere gearkassa TraXon Dual på høstens IAA-messe. Det er også en dobbeltclutchkasse med ekte �?Powershift�? på flere geartrinn. Denne gearkassa har vi nettopp prøvekjørt på en DAF XF, men DAF har ennå ikke tatt stilling til en eventuell markedsføring.

Nytenkning

-Den nye I-Shift DC med dobbeltclutch er inspirert av motorsporten og setter nye standarder for kjøreegenskaper. Det er første gang at denne type gearkasseteknologi benyttes i en tung lastbil. Det føles helt magisk, trekkraften er til stede hele tiden, sier Björn Lyngsjö, prosjektleder for I-Shift DC, før han fortsetter.

-Med en gearkasse med dobbeltclutch kan man skifte gear langt raskere. Clutchene fungerer parallelt, det er alltid et gear som er innkoblet. Det er som å ha to I-Shift-gearkasser som det veksles mellom på brøkdelen av et sekund. Når du setter i gang i første gear på den ene, er andregear allerede valgt på den andre, forklarer Björn Lyngsjö.

-Volvos gearkasseteam har bygd videre på den teknologi som ble utviklet til I-Shift gearkassa. Denne gang har de derimot gått et skritt videre og har tilført helt enestående funksjoner for å skape en ny gearkasse. Det gir bedre kjøreegenskaper og komfort, samt mulligheten for ekte powershift. Designet er svært kompakt; det er bare tilføyd 120 mm i lengden, og drivstofføkonomien har ikke blitt skadelidende. Den er like god som på vanlig I-Shift, sier Astrid Drewsen, produktsjef for drivliner.

Hun sier at når denne nyvinningen kombineres med Volvos kraftigste D13-motor for Euro 6, har man en virkelig god kombinasjon.

– Ved lave turtall gir den 2.600 Nm dreiemoment, og overfører det jevnt til hjulene i alle situasjoner, legger hun til.

-Trekkraften og akselerasjonen er også forbedret, selv med tungt lass, og ved igangkjøring. Du kommer raskt opp i fart, og kan lett holde en jevn hastighet hele veien, selv der det er mange bakker. Det betyr økt produktivitet, sier Björn Lyngsjö.

I terreng

-Sjåføren kan slappe av, selv i vanskelige situasjoner, opp bakker og på våte skogsveier. Kraften kommer helt ned til hjulene hvert eneste øyeblikk, og risikoen for å miste veigrepet er derfor minimal. Det kan være en stor utfordring for sjåføren. Med I-Shift DC kan sjåføren i stedet slappe av og ha god kontroll, selv i krevende situasjoner, sier Astrid Drewsen.

I-Shift Dual Clutch utgjør også en stor forskjell under transport av bevegelig eller flytende gods, for eksempel dyre- og tanktransport, fordi de umerkelige gearskiftene betyr at lasten beveger seg mindre. Og takket være den effektive kraftoverføringen i I-Shift DC er det mindre risiko for å sette seg fast på glatte eller ujevne veier, for eksempel tømmertransport i skogen.

I-Shift Dual Clutch kan skifte gear uten avbrytelse av kraftoverføringen i alle gear unntatt i rangeskiftet mellom lav og høy, som skjer fra 6. til 7. gear (og omvendt). I-Shift DC leveres til Volvo FH fra høsten 2014, og merprisen i forhold til en standard I-Shift er ca 37.500 kroner. Da vi prøvekjørte FH med I-Shift DC tidligere i høst ble vi veldig imponerte.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11