Nå er det viktig at man får hjullås der sjåføren ikke bare kan skru av boltene for å demontere låsen, men for eksempel følge britene som bruker rund plate over boltene.

– Vi skal hindre at useriøse transportører stikker av fra bøter og gebyrer i trafikken. Derfor vil vi åpne for å ta i bruk hjullås, forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en presseuttalelse.

Endringen vil gjøre det mulig for Statens vegvesen, tollvesenet og politiet å holde kjøretøy tilbake ved hjelp av hjullås.

Det var i januar i år at hjullås for første gang ble brukt i Norge. Erfaringene var gode, men det var en del juridiske svakheter rundt det hele. Blant annet måtte sjåføren vedta boten for at man kunne holde igjen kjøretøyet.

I dagens gladmelding er disse rettet opp.

Trenger ikke vedta boten for å bli holdt igjen

Det er tre helt vesentlige momenter som konkret er tatt tak i:

  • Det er ikke lenger et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer.
  • Man skal kunne holde tilbake kjøretøy uavhengig av hvor føreren er bosatt.
  • Man kan holde tilbake kjøretøy til sikring av gebyr og omkostninger.

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier Solvik-Olsen.

Det betyr altså at situasjonen fort kan bli fastlåst for de useriøse fremover...

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier Solvik-Olsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!