Denne karen manglet kjettinger. Hengeren var grei og ble hentet for å få frem godset, men trekkvogna er så som så. Mye er stroppet fast og tanklokket var borte. En tapet brødpose var løsningen.

Kontrollør Øyvind Grotterød rister på hodet. Heldigvis sjekker de også andre ting enn "bare" dekk og kjetting. Denne karen hadde ikke sikret noenting. - Det er jo livsfarlig, utbryter Grotterød.

Hovedfokuset er vinterutrustning som dekk og kjetting, men det dukker da opp enkelte andre tilfeller også.

- Alle tunge kjøretøy som tar seg over grensa vil bli dekk-sjekket, forteller leder for utekontrollen, Geir Mjøsund.

Da vi stikker innom Svinesund onsdag ettermiddag er det et velorganisert opplegg som møter oss. To kontrollører avgjør kjapt vekten og ser på dekkdypde og merking. De som har ting i orden, blir sendt videre mens for dårlig skodde vogntog blir parkert på oppstillingsplass for nærmere gjennomgang. Er det plass på oppstillingsplassen, sjekkes også kjetting og andre ting.

Må skifte om de skal på snødekte områder

De med dårlige dekk får med seg gebyr på veien videre og ordre om å skifte dekk om de skal videre på snødekte områder.

Det er nemlig ikke hjemmel for å holde igjen vogntog med for dårlige dekk dersom de «bare» skal kjøre på bar vei Svinesund-Oslo.

Det blir tatt utgangspunkt i fraktpapirene. Er det bar vei på strekningen de skal kjøre, kan de fortsette med et gebyr i lomma. Er det derimot snø, kan man holde dem igjen til dekkene er skiftet.

En utfordring kan være om de skal til for eksempel Oslo, men der laster et kabotasjeoppdrag og må over fjelloverganger. Dersom de blir stanset på en slik overgang og ikke har skiftet dekk, vil det svi. Reg.nummer står i vegvesenets register med et notat om at dekkskift er pålagt.

I praksis vil det være lettere å holde igjen et dårlig skodd vogntog jo nærmere vinterdekt landskap man er. Det betyr at man på grenseoverganger andre steder lettere kan holde igjen dårlige vogntog.

Usikret last

Da vi er på plassen, ser vi kontrollør Øyvind Grotterød stå langt inne på et plan med en gestikulerende øst-europeer.

Lasten består av ti ruller stålwire, hver på omlag 2,5 tonn. Ingenting er sikret, og lastestroppene henger ubrukt og slapt langs veggen.

- Tenk om du møter ham på veien og han må gjøre en unnamanøver, sier Grotterød. Det er jo livsfarlig. Her blir det anmeldelse og førerkortbeslag for sjåføren som hadde lastet i Gøteborg. Husqvarna i Sarpsborg må vente på varene.

Tallene for kontrollen kommer senere, men vi vet at det i løpet av et døgn ble stoppet 81 sjåfører på Magnormoen alene. Her ble det avdekket mangler i 35 tilfeller - og 27 fikk kjøreforbud.

Lastestroppene henger på veggen, ubrukte.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!