Posten og Brings kjøretøy gjennomgår et stort hamskifte når 5000 norske kjøretøy skos om for vinteren. Denne novemberkvelden rygget et Bring Linehaul-vogntog på 19 meter inn hos Skandinavias største dekksenter på Furuset i Oslo.

– Dette vogntoget henter og leverer flaske- og bokspant på Romerike for Infinitum, som før het Norsk Resirk. Blant annet henter den pant på Coops nye anlegg på Gardermoen. Så dette kjøretøyet er med og sikrer kretsløp og resikulering av plast og aluminium, forklarer Leif Nordmo, som er kjøretøyansvarlig i Bring Linehaul.

 

Du kan se video av det hele ved å følge denne linken.

Dekkontroll


Fagfolkene fra Dekkmann inspiserer og måler mønsterdybde på alle 14 dekkene på både lastebil og slep. Ti av dem – seks på lastebilen og fire på slepet – blir krittmarkert for utskifting. Mønsterdybden på nye styre- og hengerhjul ligger mellom 16 og 18 mm. På drivakslingen sitter det tvillinghjul. Det innebærer fire nye dekk med en annen og grovere tekstur og 20-22 mm mønsterdybde. Det lovpålagte kravet er minimum 5 mm.

Kraft og teknikk


Etterpå går montørene til verks med rullejekker som kan løfte 32 tonn og svære boltemaskiner som henger ned fra taket. Hjulene jekkes av boltene med brekkjern og kraft. De 170 kg tunge hjulene rulles til gummimaskinen. De nakne gjengene på hjulboltene settes inn med sølvsmøring – som smører og forhindrer rustdannelse det neste året. Dekket vrenges av, og ett nytt skos på. Bare dekket veier 130 kilo. Luftfylling skjer i et eget bur i tilfelle dekket skulle eksplodere underveis. 

– Det skjer ukentlig, men ikke så ofte som før med dagens moderne dekk, forklarer servicemontør Kenneth Johnsen hos Dekkmann.

Stor kapasitet


Dekk på forhjul og drivhjul slites raskere enn på boggi-akslingen. På tilhengeren slites også dekkene langsommere enn på lastebilen.

Posten har nå fullført sitt høsthamskifte, mens Bring-bilene kommer inn mer jevnlig, og gjerne uten forvarsel. Noen Bring-vogntog kjører så langt at de skifter dekk to ganger i året.

– Vi har alltid to sett nye dekk på hjul stående i beredskap. Da kan hele hjulskifte gå unna på 15-20 minutter, forteller Nordmo.

Hvert vogntog har også syv kjettinger om bord vinterstid. De ekstra lange modulvogntogene på 25,25 meter har med seg ni kjettinger.

Grønne mutterkopper
 

– Nytt av året er grønne mutterkopper som peker mot hverandre. Det er en enkel visuell sjekk på om noen av mutrene har løsnet. Sjåførene har også fått hver sin grønne mønsterdybdemåler for jevnlig sjekk, beretter Nordmo.

Etter halvannen time er vogntoget vinterskodd, og klar for årets vintersesong på Romerike.


Posten og Brings dekkoperasjon 2014:

  • Dekkmann skifter ut 8000 store hjul
  • Dekkmann skifter eller legger om i alt 20.000 små og store hjul
  • Hvert dekk på vogntog og trailer veier 130 kilo.
  • Hvert hjul med felg og dekk veier om lag 170 kilo
  • Hjulskift for vogntog og trailere koster 199 kroner per dekk
  • Hvert nye lastebildekk koster rundt 5000 kroner
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!