23948sdkhjf

Kaffepausen som tok av

Facebookgruppen «Hils på en kollega – ta en kaffe» har blitt tidenes icebreaker blant yrkessjåførene. Vi har møtt mannen bak ideen. Han som alle kaller sjefen.

- Ideen kom en dag i fjor sommer da jeg satt og kjedet meg på hytta. Jeg kjørte tidligere fast rute mellom Langhus, Arendal og Lyngdal og hilste på dem jeg kjente når vi møttes, men så gjorde jeg et lite prøveprosjekt på facebook via yrkessjåføren.no, hvor jeg fortalte hvor jeg skulle kjøre de forskjellige dagene.

Jeg fikk litt respons, men det irriterte meg fortsatt at ikke flere kunne hilse på hverandre når vi møttes etter veien.

Jeg opplevde det samme på bensinstasjonene. Jeg hadde ofte døgnhvil i Lyngdal og alle rundt meg bare satt i bilene, kikket ut vinduet eller på telefonen.

Jeg syns det var så dumt at jeg måtte ha et argument for å gå bort og prate med dem, forteller Kristian.

Sosialt

Han regner seg ikke som utpreget sosial. Trebarnsfaren er blant dem som blir stille i store forsamlinger, men en prat med en kollega, kjent eller ukjent, setter han pris på i hverdagen.

- Jeg har etter hvert forstått verdien av å kommunisere og å være meg selv. Tanken med denne gruppen var derfor å skape noe sosialt. Hvorfor skal vi sitte i hver vår bil i stedet for å gå bort og hilse på hverandre?

Jeg har blitt kjent med flotte folk som tidligere ikke turte å sette seg ved sjåførbordet på Hanestad og får fortsatt klump i halsen når jeg hører historiene de forteller om hva denne gruppen har betydd for den enkelte.

For dette handler ikke om å starte et opprop på facebook. Jeg ønsket tvert imot å fokusere på det positive, på samholdet og vennskapet der ute på veien, forklarer han.

Ny hverdag

Grunntanken med gruppen var at medlemmene skulle legge ut info om hvor de var og hvor de skulle, slik at kolleger visste hvor de kunne møte noen som ville slå av en prat.

- Det tok av, for å si det slik. Jeg hadde ikke i mine villeste fantasier trodd at dette skulle bli så stort. Litt av clouet er nok at dette handler om å være hyggelige med hverandre. Samtidig føler man at man kjenner folk litt fra praten på facebook når man møtes ansikt til ansikt første gang, sier han.

Mange forteller om en ny hverdag etter at de ble med i gruppen, Kristian inkludert.

Tilbakemeldingene

Han har mye å passe på. Det tar tid å administrere en facebookgruppe med flere tusen medlemmer. Heldigvis har han fått med seg flotte folk på den jobben.

Tilbakemeldingene forteller også at dette er verdt å bruke tid på.

- De sterkeste tilbakemeldingene jeg har fått er nok fra dem som sier de ikke hadde holdt ut mer verken i jobben eller livet om det ikke var for denne gruppen. Når de forteller at gruppen har tilført dem så mye positivitet i livet at de gleder seg til å gå på jobb. Det er rørende, men jeg klarer virkelig ikke å skjønne hva jeg har gjort. Verdien dette har for noen. Det er tydelig at noe har manglet i bransjen og at jeg har truffet noe riktig med denne gruppen.

Ungdommen

I skrivende stund nærmer antallet medlemmer seg 3800. Over 500 lastebiler, busser, varebiler og drosjer kjører rundt med skiltet i frontruten og gruppen får et titalls nye søkere om medlemsskap hver eneste dag.

Hva er kriteriene for å bli medlem?

- Man må være, ha vært, eller planlegge å bli yrkessjåfør. Personlig er jeg veldig opptatt av at vi må få med skoleungdommene som er på vei inn i yrket.

Det er særdeles hyggelig når de kommer i privatbilen sin for å hilse på, etter at de har sett på facebook hvor jeg har planlagt å stanse, sier Kristian.

Blomster

Han kan med rette være stolt av det han har satt i gang. Undertegnede har snakket med flere som forteller om hverdagen før og etter at de ble med i denne gruppen. Effekten av det positive samholdet som nå vokser frem skal ikke undervurderes.

Blir man syk, skal gifte seg eller har vært i en ulykke, sender gruppen blomster og en vennlig hilsen. Gruppemedlem og administrator Naftali Vollan sørger for det. Mye å følge opp, men engasjementet er stort og for den enkelte betyr slike ting særdeles mye.

Derfor har vi ingen problemer med å forstå sjåførene som snakker så varmt om denne gruppen at man kjenner klumpen i halsen.

Stå på!

Dette trengte vi. I en hverdag preget av utenlandsk konkurranse og dommedagsprofetier i annenhver artikkel vi skriver, gjør det ufattelig godt å få kjenne den positive vinden som kommer i dragsuget av vogntogene vi møter langs veien.

Vi støtter tiltaket på vår måte, med en fast spalte her i TransportMagasinet.

15 kjappe spørsmål til en som har gruppeskiltet i frontruten. Du vet aldri hvor eller når vi dukker opp. Kanskje banker vi på hos nettopp deg neste gang. Det skal være litt av spenningen med det hele. Håper dere tar vei imot oss.

Førstemann ut er ikke uventet grunnlegger og sjef, Kristian Røed. Han som i sommer var på ferie på Hitra i to uker, hos familien til et av medlemmene han har møtt i gruppen. Utenkelig for et år siden. Fullt mulig i en inkluderende vennegjeng på nærmere 4000 sjåfører. Stå på videre Kristian. Dette trengte vi!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062