Eirik Markussen (i midten) har selv opplevd å miste veigrepet på vei ned mot en kryssende trafikkert vei. - Hadde jeg ikke hatt sandstrøere dengang ville jeg aldri klart å stanse i tide, forteller han. Erlend Midttun (t.v.) kjørte også med strøkasser i den tidlige testperioden. - Den jeg hadde var det faktisk aldri noe tull med. Så det var den du var heldig med, flirer han henvendt til John-Egil Bustadmo. I dag er de begge enig i at Autoline har utviklet et fantastisk produkt gjennom disse årene.

Den viktigste jobben har han likevel gjort selv. Slik startet eventyret.

- Vi hadde i utgangspunktet ikke lyst til å være så veldig frempå. Dette er jo tross alt en konservativ bransje, sier John-Egil Bustadmo.

Han og broren, Finn-Ero, må åpenbart ha ombestemt seg nokså kraftig.

Det er bare fem minutter siden de startet opp dragsteren med sine 1000 hestekrefter. Den står parkert utenfor traileren med en bøs Freightliner i front.

Dette er utstyret Autoline fra Borkenes har frontet produktene sine med på sommerens transportmesser i inn- og utland.

Strategi

- Vi lovet hverandre at i år skal vi være mer synlig enn vi noensinne har vært. Så får vi evaluere etterhvert om dette var en lur strategi eller overkill, konkluderer John-Egil og smiler, som alltid.

Vi sitter i en sofagruppe inne i traileren og får servert cola på glassflaske av Finn-Ero.

Han har inntatt rollen som markedsansvarlig i bedriften og er en tanke mer «rocka» enn broren. Vi ser for oss at disse to i lag utgjør et eksplosivt team, noe dragsteren utenfor kan tyde på.

- Vi gjør dette for å bygge et image rundt John-Egil som konstruktør og gründer. Han har bygget dragsteren selv og har et håndlag som er ganske unikt. Det er også han som har utviklet produktet Autoline er kjent for. Jeg mener det er noe vi kan profilere, fastslår Finn-Ero.

På Nord-Norges Transportmesse i Harstad kunne det virke som publikum parkerte ungene hos John-Egil før de gikk seg en tur på messa. Han så ikke ut til å mistrives i denne rollen heller.

Jeg kan ikke komme på noe annet yrke der du må være like fokusert som i en lastebil.

En prat med Bustadmo er en trygg og fin greie, der skuldrene senkes og smilet fort kommer frem. Det er sånn de er, de to brødrene.

Typisk norsk. Strøkasser montert i verktøyskapet og egen plass til Autoline-spaden.

Opplevelse

Latteren sitter løst gjennom hele intervjuet. En prat med Bustadmo er en trygg og fin greie, der skuldrene senkes og smilet fort kommer frem. Det er sånn de er, de to brødrene.

Åpne, imøtekommende og underholdende.

- Folk drar på en transportmesse for å oppdatere seg, men det skal også være en positiv opplevelse der det sosiale aspektet er viktig. Det skal være litt tøffe ting å se på. En dragster med 1000 hestekrefter er jo en icebreaker i så måte, innrømmer John-Egil.

De to var ikke på jobb når de rigget opp på Gardermoen første helgen i september. De var på tur og hadde det moro.

- Jeg trives utrolig godt i transportbransjen, sammen med sjåfører. På slike messer treffer vi folk vi ikke vet hvem er, men som kommer til oss og forteller historier om hvordan sandstrøere har berget dem ute på veien. Det gjør godt å få høre at produktet gjør jobben sin, at vi øker trafikksikkerheten og gjør hverdagen til sjåførene lettere og tryggere. Det er stor stas, sier John-Egil. Tryggere vinterveier for alle, er da også Autoline sin visjon.

Romjul

Det har ikke alltid vært stor stas å være Autoline-gründer. Det er først de senere årene han har klart å lene seg litt tilbake og kjent på at nå går det veien.

Det har vært en spennende reise, siden den kvelden i romjulen for drøye 20 år siden, da han og svigerfar satte seg ned og samtalen kom inn på friksjon og glatt føre.

- Det er en fin historie, egentlig. Ideen kom jo fra en vet hva glatt vei handler om. Et av kravene da jeg ville ha tak i datteren hans, Hege, var at jeg måtte kjøre litt for ham når det trengtes. Svigerfar drev Berg Transport dengang og jeg fikk meg noen turer på kveldstid og i helgene.

Jeg fikk kjenne på utfordringene en lastebilsjåfør må hanskes med. Jeg kan ikke komme på noe annet yrke der du må være like fokusert som i en lastebil. Denne erfaringen hjelper meg veldig i dag, når jeg skal kommunisere med andre sjåfører, innrømmer han.

Praten

Men tilbake til praten i romjulen. Hva var det egentlig som ble sagt?

- Svigerfar hadde vært på Elmia og sett sandstrøere fra Slirej. Han følte behovet for denne type sikkerhet, men hadde overhodet ikke tro på det konseptet han hadde sett. Han visste at jeg var hobbymekaniker og utfordret meg på å finne opp noe lignende.

Jeg gikk dengang på gründerskole og hadde startet mitt eget firma. Dermed utviklet jeg ideen om sandstrøere som en del av skolearbeidet. Det var flere faktorer som hjalp meg i gang og snart hadde jeg laget prototypen, forteller John-Egil.

Han bygget seg etter hvert et nettverk bestående av 40 aktører, hvorav seks lokale transportbedrifter. Tilbakemeldingene derfra guidet ham i riktig retning.

Innovasjon Norge bidro med midler og resten av startkapitalen ble stablet på beina av lokale transportbedrifter som hadde tro på prosjektet. Autoline var et faktum.

1992

Tilbakemeldingene fra testpanelet lot ikke vente på seg. De kjørte på noen av landets tøffeste veistrekninger og John-Egil fikk nok med å følge dem opp. - Det hendte ofte jeg fikk telefon om at jeg måtte komme å se på noe som ikke fungerte. Både natt og dag. Så var det hjem i kjelleren for å finne nye og bedre løsninger.

De første sandstrøerne kom i salg i 1992. Vi mente jo at produktet var i mål, men vi var jo ikke det i det hele tatt, erkjenner John-Egil og ler godt.

Han eglet seg inn på Geir Hovig i radioprogrammet Kveldskjør og fikk pratet varmt om produktet sitt der i beste sendetid. Neste morgen satte Bustadmo seg ved telefonen og ventet på stormen. Han hørte ikke en lyd.

- Da måtte jeg finne på noe annet, så jeg ringte Egil Pettersen i TV2 og fikk han til å lage en nyhetssak om det nye fantastiske produktet fra Autoline. Elling Haukebøe stilte opp med sjåfør og tankbil. Det ble en kjempesak på riksdekkende tv.

- Det viktigste har aldri vært å tjene penger. Vi har holdt hodet over vannet og jeg er heldig som har hatt en kone som har støttet meg hele veien.

Kontrakten

Likevel, det som har virket best er når lokale transportører og brukere har promotert produktet utad. Et eksempel er da Haukebøe ryddet plass for oss så vi fikk fortelle om Autoline på et av seminarene til NLF. Der var også Norske Shell til stede.

Etter seminaret kom transportsjefen bort til meg og sa at de ønsket sandstrøere på samtlige av bilene i Shell. Da måtte unge Bustadmo gå på lugaren og ta en timeout.

Dette var i 1994 og kontrakten med Shell åpnet mange dører for oss, sier John-Egil.

Siden har dialogen med brukerne vært avgjørende for utviklingen av sandstrøerne. De er fortsatt i utvikling. Nye løsninger og bruksområder blir testet ut. Det siste nå er sandstrøere til trucker.

Bangkok

Produksjonen foregår heller ikke hjemme i kjelleren på Borkenes lenger. Bustadmo etablerte produksjon i Bangkok allerede for ti år siden. Nå planlegger han å bygge sin egen fabrikk der nede. Det vil ta mye av hans tid de neste årene.

I dag selger Autoline 1200 strøkasser i året. Butikken går rundt og produktet er anerkjent i bransjen.

- Det viktigste har aldri vært å tjene penger. Vi har holdt hodet over vannet og jeg er heldig som har hatt en kone som har støttet meg hele veien.

Uten den støtten hadde ikke dette gått. Amcar og dragrace får også en del av æren for at dette eventyret har endt med suksess. - Man må alltid ha noe artig å koble av med, innser John-Egil.

Nå har han i tillegg tatt hobbyen med seg på jobb.

Lastebilteknologien har tatt kvantesprang de siste årene, mens friksjonen mellom dekk og underlag fortsatt er en stor utfordring. Fremtiden ser lys ut for produkter som strør sand. Ekstra genialt er det jo at man strør for alle som kommer bak. - Kan vi berge et vogntog til flere millioner kroner en gang i løpet av dets levetid, er produktet vårt inntjent mange ganger. Samtidig er det fint for en bileier å vite at han har sikret seg så godt han kan, om uhellet likevel er ute, mener John-Egil Bustadmo. Og selvsagt har Freightlineren hans strøkasser foran tandemen, den også.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!