Samferdselsminister Solvik-Olsen håper et glattkjøringssertifikat kan være på plass allerede neste år, men er forberedt på at det kan ta tid.

- Antall utenlandske sjåfører er overrepresentert ved fast- og utforkjøringer med tungbil. Mens vi stiller høye krav til opplæringen av norske sjåfører, utkonkurreres de på pris av sjåfører fra andre land med færre krav til sjåførene. Det er en trussel mot trafikksikkerheten.

Det forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i et intervju med Aftenposten der han sier at han ber EU tvinge frem nye krav til opplæringen.

Ideen om vinterførerkort er riktignok ikke ny, både AP og Frp har tidligere flagget tanken, men den ble for første gang satt på kartet i fjor da Solvik-Olsen ville ta kampen med EU om vinterførerkort.

Deretter tok ministeren ærendet med seg på møte med de nordiske kollegene i Sverige - og så ble det stille. Allikevel har det kommet noe håndfast ut av det.

Til avisen hevder Solvik-Olsen at han nå har støtte blant annet hos den svenske, finske og sveitsiske ministeren.

Glattkjøringssertifikat

Ministeren ser for seg et eget glattkjøringssertifikat. Kommer ordningen på plass, kan sjåfører som kommer til Norge uten dette beviset, få beskjed om å finne en annen sjåfør for å få godset videre.

EU er i disse dager i ferd med å revidere yrkessjåførdirektivet.

EU er i nå i ferd med å revidere yrkessjåførdirektivet og Solvik-Olsen signaliserer at en slik ordning kan være på plass allerede om et år, men at vi må være forberedt på at det kan bli en langdryg prosess.

EU er ikke overstadig begeistret for tiltak som kan virke konkurransevridende. Derfor må man henge det på en annen knagg. I dette tilfelle trafikksikkerheten.

La oss håpe at det er nok.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!