Hevet gulv og lengre pedaler. I tillegg er skriveren flyttet ned til dashbordet slik at Jørgen når den i sittestilling.

Helt siden guttedagene har Jørgen Svane drømt om å kjøre lastebil. Turer i lastebilen til naboen ga næring til drømmen og da han gikk ut av grunnskolen så han i realiteten kun ett alternativ.

Jørgen fikk plass ved Ole Vig videregående skole, men fikk avslag på førstevalget. Utfordringene som yrkessjåfør var for mange, mente opptakskontoret, og Jørgen prøvde seg istedet innen salg og service.

- De var litt skeptisk og så mer på problemene enn på løsningene, slik mange ofte gjør. Men jeg var fast bestemt på å bli yrkessjåfør, så jeg søkte igjen og på andre forsøk kom jeg inn, forteller Jørgen.

Støtte

I andre runde hadde han også NAV og opplæringskontoret i ryggen.

- NAV dekket alt av tilrettelegging for at jeg skulle kunne fullføre utdanningen jeg hadde begynt på. Andre gangen jeg søkte var tingene litt mer på plass og jeg kom inn på yrkessjåførlinjen. Det er viktig å ikke gi opp, fastslår han.

Trønderen trenger ikke de store tilpasningene for å kunne kjøre lastebil. Utvendig må han ha to ekstra stigtrinn for å klatre inn. En snor i døren så han får dratt den igjen og en fotskammel og forlengede pedaler på gulvet.

– Jeg vil ikke kalle det en ombygging, men en tilpasning av lastebilen. Nå som Jørgen er utlært, skal vi dessuten selge bilen. Den selger vi gjerne som en pakkeavtale med ferdig utdannet sjåfør på kjøpet. Det blir et godt kjøp, sier attføringsleder Alf Skjerve (bak). Jørgen har stilt presis hver eneste arbeidsdag i løpet av de to årene hos Fides AS.

Jørgen jobbet for Fides i to år med lager og logistikk og fikk litt over et år bak rattet, mens han gikk på skole i Stjørdal. Han har stortrivdes.

En snor i døren letter hverdagen for Jørgen når han skal avgårde.

Det ekstra utstyret demonteres på ett minutt.

Jørgen trenger bare to ekstra stigtrinn for å nå drømmejobben sin.

Helt i orden

- Det er så enkelt. Jeg er jo bare litt kortere enn de fleste, men ellers helt i orden, sier han og smiler. Selvironi har han nok av. - Jeg pleier å si til folk som lurer på hvor høy jeg er, at jeg er lang nok til å rekke ned til bakken.

Jørgen surfet gjennom sjåførutdannelsen med sine ekstra pedaler og overrasket både sjåførlærere og andre. - Jeg kjører jo både personbil og traktor med ekstra lange pedaler, så jeg visste jo at jeg ville klare dette også.

Jørgen avsluttet skoleåret med sertifikat for både semi og bil og henger.

Distribusjon

NAV sørget for læreplass hos bedriften Fides i Levanger, der Jørgen fikk ansvaret for en Scania distribusjonsbil med rute til Ytterøya tre dager i uken.

Fides er en arbeidsmarkedsbedrift som hjelper folk som skal omskoleres eller forberedes til arbeidslivet, et skritt videre. En god plass for Jørgen å prøve seg i lastebilyrket, mens han ventet på fagbrevet. Tidligere hadde Fides egen transportavdeling og kjørte blant annet på oppdrag for Schenker, men da Jørgen fikk fagbrev sist i august og takket for seg, avsluttet man transportdelen i bedriften etter at myndighetene endret premissene for driften.

Fides

Jørgen jobbet for Fides i to år med lager og logistikk og fikk litt over et år bak rattet, mens han gikk på skole i Stjørdal. Han har stortrivdes.

- Selvsagt lå det noen utfordringer her da Jørgen søkte jobb hos oss, men vi fokuserte på hvilke muligheter vi hadde. Det rent praktiske rundt kjøringen ordnet vi med ekstra pedaler og slikt, men det er klart det kan være en utfordring for Jørgen når det kommer til tungt gods. Der bør han nok ha en elektrisk jekketralle. Utfordringer ser vi også når gods skal stables i høyden, men det går jo an å sende med en hjelpemann i visse tilfeller, sier attføringsleder Alf Skjerve. Han er den som har fulgt Jørgen tettest disse to årene.

Jørgen selv tar det hele med stor ro. Han vet at det er mange sjåførjobber der ute som ikke krever stabling i høyden og tunge løft. Han er sjåfør med fagbrev, ADR-bevis og truckførerbevis og kan yrket til fingerspissene. Han trenger bare å finne den rette arbeidsgiveren, som ser mulighetene og som tør å satse på ham.

Stabil fyr

Ifølge Skjerve har en potensiell arbeidsgiver ingenting å frykte.

- Vedkommende får en god sjåfør og en stabil ansatt som brenner for yrket. En sjåfør som er vant til å tenke alternativt. Han har levd med sine 135 centimeter hele sitt voksne liv og ser muligheter i alle situasjoner. Nå trenger han en arbeidsgiver som tør å tro på at han klarer jobben som yrkessjåfør, sier han.

Jørgen selv vil helst kjøre enten grus eller langtransport, kanskje mest det siste, så han kan bo i bilen. Han har allerede begynt å sondere mulighetene i nærmiljøet.

- Jeg håper jeg sitter i en semi på vei til Oslo om et år. Helst i en Volvo. Det er viktig å sette seg høye mål, avslutter Jørgen og titter opp på lastebilen.

Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!