Torsdag forrige uka stoppet kontrollører fra Statens vegvesen et tysk vogntog på Jessheim. Nok en gang fikk de dyktige kontrollørene «napp» da de både avdekket ulovlig kabotasjekjøring, samt massive brudd på kjøre- og hviletiden.

Vogntoget lastet med fisk, var på sin andre kabotasjetur da den ble stoppet. Turen til den 44 år gamle tyske sjåføren hadde startet på Fosnavåg med destinasjon Jessheim.

Bare få minutter unna der fisken skulle leveres gikk altså tyskeren i «garnet» til Statens vegvesen.

Som det vel nå er gjentatt til det kjedsommelige; for å ha anledning til å påta seg et kabotasjeoppdrag må bilen ha kommet til Norge i forbindelse med en internasjonal transport av gods til landet.

Og den internasjonale transporten skal dokumenteres ved å vise fram et fullstendig utfylt CMR-dokument som skal befinne seg i bilen. Hvis ikke det finnes så er det brudd på kabotasjereglene.

Den tyske sjåføren kunne ikke vise noe slikt dokument. Han hadde det rett og slett ikke med seg. Dermed er det umulig å dokumentere at han har kommet inn til landet i forbindelse med en internasjonal transport.

Bileieren kunne tilby seg å fakse dokumentet til Statens vegvesen, men dette er selvsagt ikke godt nok. Dokumenter som dukker opp i ettertid er ikke sikre dokumenter. Bileier blir nå politianmeldt på forholdet og en annen bil må komme og hente fisken. Den tyske bilen må så kjøres tom ut av Norge.

Ikke døgnhvil på 12 døgn

I tillegg avdekket kontrollørene massive brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Han hadde flere døgnhvilbrudd å svare for, men det verste er at han ikke hadde hatt døgnhvil på 12 døgn!

Den samme sjåføren er for øvrig i «rullene» for lignende forhold i Norge fra tidligere.

Nå får i alle fall tyskeren hvile ut. Han er pålagt å ta lang helgehvil før han får kjøre videre, og som Statens vegvesen sa til oss så er dette ikke noe problem, fordi det ligger hoteller rett ved kontrollplassen.

Så spørs det vel hva arbeidsgiver sier, når sjåføren forteller at han har fått beskjed om å ta helgehvilen på hotell?

Vogntoget lastet med fisk, var på sin andre kabotasjetur da den ble stoppet

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!