I 1954 var det Volvo Bamse som gjaldt for de tre brødrene Christensson fra Edland i Telemark, som satset tungt på trevarehandel og egen lastebil.

I et intervju med TransportMagasinet i 1998, forteller Eivind lystige historier fra tiden da dieseltanken rommet 60 liter og 90 hestekrefter skulle forsynes på nattkjøring.

- Det holdt akkurat fra klokken 22 til 06 om morgenen da bensinstasjonen åpnet. Da var tanken tom.

 

Røldal

Senere var han på anlegg i Røldal. Jobb på vestsiden av Haukeli og bosted på østsiden mend fjellet var vinterstengt, som det var på den tiden, løste Eivind ved å parkere

folkevogna i Vågslid og ta skiene fatt over fjellet til Røldal.

(Han var forøvrig med på å kjøre stein fra Vågslidtunnelen da den ble bygget.)

En skitur på over 20 kilometer var ingen hindring for Eivind, som alltid har vært glad i skigåing. Alternativet var å kjøre rundt Sørlandet, noe som ville tatt vesentlig lenger tid.

 

Fast rute

Siden 1989, da familiebedriften ble oppløst, gikk Eivind i fast rute mellom Oslo og Bergen med singel bil, en Volvo F12, for FC Transport.

Mange husker ham sikkert enda, der han kom smygende i bedagelig tempo. Alltid i rute, aldri sto han fast. 80 turer i året.

På anleggskjøring i Suldal opplevde han brøytekanter på 28 meter og han har fraktet deler til ubåt-verkstedet i St. Petersburg.

 

Kalender

- Det var en interessant tur, oppsummerte Eivind. - Jeg måtte lese bokstaver som sto på hodet i en by som var flerfoldige mil lang.

Han forteller også om den kvinnelige ingeniøren som tok imot godset. - Hun ble så fascinert av kalenderen fra Viking i Røldal som jeg hadde liggende i bilen at hun måtte få den.

 

Gratulerer

Nå har Eivind parkert. Men fortsatt er han levende interessert i bransjen og gamle kolleger. Sist vi møtte ham var på Hardangertreffet i Odda, der bildet er hentet fra.

Eivind er en av dem som det er hyggelig å minnes. Det følger alltid gode historier med ham og om ham.

Nå er han 85 år. Gratulerer så mye fra oss som fikk oppleve å kjøre ilag med deg noen år.

 

 

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!