Det var Volvo, Scania, Iveco, DAF, MAN, Renault og Daimler som sammen skal ha skapt kunstig høye priser på utviklingen og prissettingen av euro-motorer.

Financial Times har siden avsløringen kom i 2011 hatt stadige avsløringer i saken. For et par år siden fikk de tilgang til et dokument som viste at samarbeidet startet i 1997 og pågikk til 2011. 

Det var i hovedsak den engang så moderne euro-3 motorer som skal ha blitt utsatt, men samarbeidet som fortsatte frem til avsløringen, har rammet mye mer enn dette.

600.000 transportører rammet?

EU-kommisjonen mistenker nå at hele 600.000 europeiske transportbedrifter kan ha blitt rammet av det ulovlige samarbeidet som MAN selv avslørte for kommisjonen.

Financial Times forteller nå at EUs dom er på vei og at den kanskje offentliggjøres allerede om noen få uker.

Ifølge tysk media kan det totalte beløpet komme opp i omkring 40 mrd kroner, noe som i såfall vil være det største bøtesatsen for kartellvirksomhet i EUs historie.

I tillegg til disse bøtene, vil det kunne komme store krav fra transportbedrifter som har vært utsatt og altså kan ha betalt overpris for lastebilene sine.

MAN, som varslet det hele, vil trolig slippe bøteforfølgelse.

EU-kommisjonen kan ikke benytte seg av strafferettslige virkemidler i konkurransesammenheng, men har mulighet til å kunne idømme bøter på opp mot 10 prosent av selskapenes globale omsetning. Det er dog svært sjeldent bøtene når slike nivåer.

Om det skjer denne gang, vil vi kanskje ha et svar på om noen uker.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!