Litt hemmelighetsskremmeri må det være. Volvo venter med å vise fronten til selve rekordforsøket går av stabelen. Men at det er en tøffing, er vi sikre på. Førerhuset er laget av glassfiber og er designet for å begrense luftmotstanden så mye som overhodet mulig. Sideskjørtene har store luftkanaler og designet er ellers inspirert av dagens Volvo FH-modeller. © Youtube

The Iron Knight

  • Med 2 400 hk, et dreiemoment på 6000 Nm og en vekt på 4,5 tonn har The Iron Knight et effekt/vekt-forhold på mer enn 0,5 hk/kg.
  • Den midtmonterte motoren er en betydelig modifisert D13-motor med vannavkjølte intercoolere og fire turboladere.
  • I-Shift-girkassen med dobbelclutch sørger for å opprettholde dreiemomentet under girskiftene.
  • Elektronikken er begrenset til et minimum for å redusere kjøretøyets vekt.
  • Programvaren er programmert om for å tilrettelegge for høy ytelse.
  • Førerhuset er aerodynamisk optimalisert og laget av glassfiber. Store luftinntak i sideskjørtene forsyner motoren med kjøleluft.

Samme dag som Elmia åpnes og en annen svensk lastebilfabrikant nettopp har avduket sin nye generasjon, klinker Volvo til med et rekordforsøk.

Det skjer altså mye i lastebilenes stjernetegn den 24. august.

Det er spesialbygde "The Iron Knight" som med sine 2400 hk og dreiemoment på 6000 Nm skal forsøke å sette ny verdensrekord i to kategorier: 500 og 1000 meter fra stillestående start.

Motoren i The Iron Knight er en midtmontert og betydelig modifisert D13-motor med vannavkjølt intercooler og fire turboladere.

Strøm- og elektronikksystemene er nedskalerte og programvaren er programmert om. Dette er gjort for at den trimmede motoren skal kunne kommunisere optimalt med girkassen – en I-Shift med dobbelclutch av samme type som den man finner i de serieproduserte Volvo FH-modellene.

Den eneste justeringen i girkassen er den forsterkede clutchen, som er nødvendig for å takle det uvanlig høye dreiemomentet.

Boije - naturligvis...

De siste årene er det Boije Ovebrink som har stått for Volvos racing-alibi. Mange husker sikkert "Wild Viking som tok nettopp rekord på 1000 meter fra stillestående. De siste årene er det dog hybridlastebilen "Mean Green" som har fått sin enorme oppmerksomhet og som også har vært å se i Norge mange ganger. Med denne tok Boije to verdensrekorder.

Nå er "Mean Green" pensjonert og befinner seg på museum.

Neste bil ut er altså "The Iron Knight". Designet er det trolig ingenting å si på - og bak rattet finner vi naturligvis Boije Ovebrink.

Drivlinjen er basert på samme enheter som i de serieproduserte Volvo FH-lastebilene, men motoren har blitt presset maksimalt for å produsere så mye kraft som mulig. © Volvo

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!