Joda, bokstavene var på plass i førerkortet. Men hørte ikke hjemme der. Sjåføren hadde bare sertifikat for klasse B. © Statens vegvesen

- Vi forsto fort at noe var galt, forteller Jens Mikkel Ørseng i statens vegvesen. Sjåføren var nemlig på telefon med sjefen sin omtrent før vi stanset ham. Det viste seg at han hadde overlass på driven. Det var egentlig ikke så rart - pusher akselen hang i en stropp.

- Det var der det begynte, fortsetter Ørseng og kikker på listen over mangler. Den er lang.

Først fikk de ikke bilen i gear. Tredje gearet gikk ikke inn. Videre manglet den brems på driven, fjærene var utslitt, giveren til skriveren var ikke plombert på gearkassa, toårs-kontrollen på skriveren gikk ut i 2010, ABS virket ikke og det var flere lekkasjer. For å nevne noe.

Totalt ble det 17 anmerkninger på teknisk kontroll og flere av dem var så alvorlige at de alene ville gitt kjøreforbud.

Falsk førerkort

Men det stoppet altså ikke der. Den makedonske sjåføren hadde sertifikat - men ikke for lastebil. Det viste seg å være falsk.

- Var det vanskelig å oppdage?

- Vi hadde et identisk tilfelle for to uker siden. Derfor tok vi det greit denne gangen. Også i det andre tilfellet var sjåføren fra Makedonia.

- Hvor skulle godset - hvem var oppdragsgiver?

- Tralla er hentet og vi har ikke dokumentene på det, men det dreide seg om noe papir som skulle til Oslo. Trolig til et trykkeri.

Sjåføren er hentet av politiet, lasten er hentet, skiltene er klippet og FH´en står med hjullås. Hva boten blir er ennå ikke avgjort - Politiet i Halden har vel fått litt å tygge på der.

Blanke dekk var bare ett av punktene etter rutinekontrollen av dette vogntoget. © Svein-Ove Arnesen

Den bulgarske trekkeren står klampet på Svinesund etter at det ble funnet hele 17 mangler hvorav flere ville gitt kjøreforbud alene. © Svein-Ove Arnesen

- Vi har egentlig sluttet å bli overrasket, forteller Jens Mikkel Ørseng hos Statens vegvesen ved Svinesund trafikkstasjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!