I 1996 startet industrirørleggeren Jarle Karlsen og CNC-mannen Sindre Solbakken opp Karlsen & Solbakken Maskinering AS, KSM på folkemunne, i et lite, leid lokale i Skien. Den første maskinen var en godt brukt automatdreiebenk, og arbeidet ble utført på kvelds-og nattestid, da dagtimene ble viet til «den faste jobben».

Jarle Karlsen og Sindre Solbakken foran deres første Haas-maskin. Denne er fremdeles i daglig bruk.

Nytt bygg

20 år senere har firmaet akkurat flyttet inn i et nybygd, topp moderne bygg på Rødmyrjordet, noen få hundre meter fra deres forrige arbeidslokaler, som de også eier. Eiendomsselskapet deres teller nå tre bygg, hvorav to leies ut. Begge gründerne, som eier halvparten av selskapet hver, jobber full tid som henholdsvis daglig leder og produksjonsleder. Med seg på laget har de 18 andre ansatte. Arbeidsstokken er svært stabil, og firmaet har hatt suksess med å satse på lærlinger.

Den vertikale fresen VF6. Vi ser også den horisontale EC 1600, som tar litt større jobber.

Variert produktspekter

Maskinering er hovedgeskjeften, og de tar på seg alt fra produksjon av prototyper til store serier. En uvanlig stor andel av arbeidsmengden er hasteproduksjon, og det er ikke sjelden at et oppdrag blir bestilt før lunsj, med ønsket levering samme ettermiddag. Kanskje står en anleggsmaskin eller et knuseverk stille i påvente av reservedeler. Da går det mye raskere at KSM maskinerer dem enn å vente på deler fra et sentrallager langt nede i Europa. Produktene varierer ellers fra spesialskruer-og -bolter til forsvarsprodukter og komponenter til robotceller. Derimellom finnes mye, og den store maskinparken speiler et variert produktspekter.

Pinacho ST 500 er en måned gammel, og er skreddersydd for sylinderproduksjon.

Foretrekker Haas

I det nye verkstedet står det hele åtte Haas-maskiner, og den niende forventes levert over nyttår. Karlsen og Solbakken forteller at Haas ofte blir fortrukket fordi de leverer gode maskiner til en overkommelig penge. Det hele koker ned til spørsmålet «hva koster det å holde maskinen i gang kontra hva koster det å kjøpe ny?», sier Solbakken. Derfor er den eldste HAAS-maskinen fra 2002 fortsatt i full produksjon. Han fremhever også viktigheten av kjapp service, og berømmer Haas for å være best i klassen i så måte. Det er også en betydelig fordel at operatørene lett kan ta nye maskiner i bruk, siden de allerede er kjent med systemet.

Dette er en egendesignet hydraulisk storsekkfyller. Den er tilpasset størrelsen til storsekker, og beregnet for å kobles på hjullastere ved sand- og grustak.

Økende oppdragsmengde

Karlsen forteller at firmaet nå teller flere maskiner enn folk. Den nye maskinen de venter på, en VF5 SS, er kjøpt for å ha ledig kapasitet til hasteoppdrag. Firmaet merker nemlig en økning i oppdrag fra oljesektoren, noe vi ikke hører ofte om i disse tider.

I tillegg til maskineringsverkstedet, finnes det både en egen sveiseavdeling og en hydraulikkavdeling. Siden KSM også tilbyr engineering, har de mange «idé til produkt-oppdrag». I flotte nye lokaler, med økende oppdragsmengde og fornøyde medarbeidere, ser Karlsen og Solbakken positivt på fremtiden.

På hydraulikkverkstedet ligger en sylinder til Superspeed Color Line Larvik.

For mer informasjon besøk: http://ks-maskinering.no

KSM lager egne fastnøkler i Hardox etter behov. Hardox er av mange regnet som det tøffeste slitestålet på markedet, så det sier litt om hvilke krefter disse nøklene skal utsettes for.

Bedriften har ofte reparasjoner av anleggsmaskiner. Her poserer grunnleggerne foran en klo som trenger overhaling.

Les hele saken