Bakgrunnen for Maskinregisterets besøk er tips fra DAMRC – Danish Advanced Manufacturing Research Center – som vi tidligere har skrevet om. Med på turen var også Arne Tande og Guttorm Ulla som jobber med å realisere «Fremtidens fabrikk» i Haram kommune (les egen sak i dette bladet).

På besøk i maskineringssenteret. Fra venstre Guttorm Ulla, daglig leder i Haram Næring og Innovasjonsforum, Sam Turner, professor i maskinering og teknisk direktør ved AMRC og Arne Tande, daglig leder i Offshore & Industry Support AS.

Dette er AMRC

Advanced Manufacturing Research Centre med Boeing (AMRC), som er tilknyttet Universitetet i Sheffield, er et forskningssenter med fokus på avanserte produksjonsteknologier som brukes i romfart, bilindustri, medisinske og andre avanserte industrisektorer.
AMRC har spesialkompetanse innen maskinering, støping, sveising, additiv produksjon, kompositter, design, strukturell testing og opplæring. Senteret har fått et globalt rykte for å hjelpe bedrifter med produksjonsproblemer og har blitt en modell for forskningssamarbeid som involverer universiteter, akademikere og industri over hele verden.
Organisasjonen omfatter avdelingene AMRC Composite, Design Prototyping and Testing, Training and Knowledge Transfer Centres, AMRC Castings, The National Metals Technology Centre (NAMTEC), Medical AMRC og Factory 2050. Sistnevnte er et forskningssenter for fremtidens fabrikk.
Det samme geografiske området er også hjem til Nuclear AMRC.
AMRC og Nuclear AMRC er begge medlemmer av High Value Manufacturing Catapult, et konsortium av syv ledende produksjons- og prosessforskningssentre, støttet av Storbritannias innovasjonsbyrå - Innovate UK.

Phil Spiers, leder ved AMRC Testing Laboratories, forklarer hvilke typer testing man kan få utført ved testlaboratoriet. I bakgrunnen ser man et fly som er spent opp ned for styrketesting.

Leverer prosesser – ikke produkter!

Vi tas godt imot av Sam Turner, professor i maskinering og teknisk sjef ved AMRC samt Bob Rae, kommunikasjonsansvarlig for AMRC. Vi som besøker er Arne Tande, daglig leder i Offshore Industry Support AS, Guttorm Ulla, daglig leder i Haram Næring og Innovasjonsforum samt undertegnede.

Først får vi se det store maskineringsverkstedet.

- Her bistår vi internasjonale bedrifter i å utvikle de beste prosessene for de typer oppdrag som kundene behøver hjelp med. Eksempelvis er Boeing og Rolls Royce faste kunder og hvis dere ser her, kan dere se et gir som vi holder på med å lage optimale produksjonsprosesser for. Våre resultater viser at vi kan få til ekstreme forbedringer i prosesser på mellom 30 og 90 prosent forbedring, forklarer Sam Turner, og fortsetter:

- Vi leverer kun prosesser, ikke produkter, så denne store maskineringscellen kommer først hit til AMRC, deretter jobber vi sammen med kunden til prosessen er optimal, og dernest flyttes maskinene hjem til kunden og prosjektet avsluttes. Dere forstår sikkert at maskinforhandlerne er glade i oss.

Professor Turner må gå i et møte og kommunikasjonssjef Bob Rae fortsetter å vise oss komposittavdelingen. Her finner vi innovative komponenter til alt fra bildeler og profesjonelle akebrett til biokomposittmateriale brukt i snowboard, samt en imponerende maskinpark med blant annet mikrobølgeovn, egen komposittvev og laboratorium.

AMRC Training Center tilbyr teknisk opplæring av alt fra lærlinger til ingeniører og ledelse.

Imponerende fasiliteter!

Vi fortsetter over til nabohuset der Nuclear AMRC holder til. Her møter vi kommunikasjonsansvarlig Tim Chapman som i all hast viser frem forskningslaboratoriet og en stor park med avanserte maskiner, blant annet en horisontalfres som kan bearbeide 12 meter lengde og 5 meter i diameter, dyphullboremaskin som borer 8 meter dype hull og en stor elektronstrålesveisemaskin på 208 m3 med et mobilt strålehode med effekt på 30kW/60kV. Nuclear AMRC forsker ikke bare på prosesser for kjernefysikk men også det meste innen energiområdet.

Videre går ferden forbi støperiavdelingen AMRC Castings, da vi har noe knapt tidsbudsjett for vårt besøk, over plassen innom kompetanseoverføringssenteret, hvor vi blant annet finner et antall sponfraskillende maskiner, før vi i nabohuset møter Phil Spiers som leder testlaboratoriene.

- Her ser dere at vi styrketester et helt fly, det står akkurat nå i spenn, men vi tester alt som kan testes. Dessuten er vi akkreditert til å utvikle egne testmetoder. Vi er et komplett testsenter som er åpent for alle, inviterer Spiers.

Vegg-i-vegg holder design og prototypsenteret til. Her tilbys blant annet kompetanseheving innen eksempelvis design for produksjon og det utføres naturligvis additiv produksjon av forskjellig slag.

Factory 2050 er under oppføring. Våren 2016 vil senteret stå ferdig med blant annet avansert robotteknologi og automasjonssystemer.

Avansert opplæringssenter

På den andre siden av veien finner vi AMRC Training Centre, som er en del av AMR- gruppen ved Sheffield Universitet. Her tilbys praktisk og faglig opplæring som gir kompetanse som produksjonsbedrifter trenger for å konkurrere globalt. Det tilbys opplæring innen tekniske fag fra lærling til doktorgrad og MBA nivå.
- I England har vi det vi kaller UTC – University Technical College. Med dette konseptet kan ungdom fra 14 års alder begynne sin tekniske utdanning. De tar allmennfag og tekniske fag samtidig. Ved 16 års alder kan de starte på AMRC og eventuelt jobbe for et privat firma samtidig. Studentene er 100 prosent på AMRC første året, mens de påfølgende to årene også jobber i industrien. Totalt har vi 450 lærlinger hvorav 200 som til enhver tid er på huset, forteller Bob Rae mens han peker og forklarer hvordan opplæringen i verkstedet foregår.

Fremtidens fabrikk

Kommunikasjonssjefen kjører oss over til et nytt senter som er under oppføring; Factory 2050.

- Dette er det nyeste AMRC-prosjektet og vil være Storbritannias første helt rekonfigurerbare, digitale fabrikk, etablert for å utvikle prosesser for å møte økende etterspørsel etter fleksibel produksjon.
Factory 2050 vil undersøke og demonstrere de mest avanserte produksjonsteknologier, inkludert robotikk og automatisering, og bygges som svar på økende etterspørsel fra luftfartsindustrien, bilindustrien og generell produksjon for langt mer fleksible og automatiserte fabrikker som vil være i stand til å lage svært egendefinerbare produkter, sier Rae.
Når Factory 2050 åpner i løpet av våren vil det gi AMRC evnen til å utvikle "intelligente" maskiner og prosesser som kan overvåke og optimalisere sine operasjoner, og flyttes lett rundt på fabrikkgulvet for å skape nye produksjonslinjekonfigurasjoner, skreddersydd til spesifikke produkter og sektorer.

Vil ha samarbeidspartnere

- Her hos AMRC ønsker vi alle interesserte velkommen til å kjøre sine FoU-prosjekter, gjerne gjennom EUs forskningsprogrammer eller i direkte kontakt med oss. Vi har gode resultater å vise til gjennom mer enn femten års drift, konkluderer Bob Rae, som kjører oss til togstasjonen i Sheffield før vi takker for besøket.

Mye å lære

På toget til Manchester flyplass på vei hjem til Norge diskuterer det lille reisefølget fra Norge dagens inntrykk.

- Her var det veldig mye å lære, sier Arne Tande, primus motor for prosjektet «Fremtidens fabrikk» i Brattvåg i Haram kommune. Ved siden av sitter Guttorm Ulla og nikker. Han kommer fra Haram Næring og Innovasjonsforum og er en av støttespillerne til Tande.

- Jeg ser at vi har mye arbeid foran oss skal vi oppnå noe i nærheten av det AMRC kan tilby, men vi må gjøre det på vår måte, uttaler Ulla.

- Ja, vi må tilpasse det norske forhold, men jeg ser at AMRC har så mye å tilby at jeg ser ikke bort fra at vi kan samarbeide med dem. De har tross alt holdt på i 15 år og har enorme ressurser som det vil ta tid å stable på bena i Norge, om enn mulig, kommenterer Tande.

For mer informasjon besøk: www.amrc.co.uk eller kontakt redaksjonen: john.christensen@egmont.com

Les hele saken