Originale reservedeler til Mercedes-Benz lastebiler, som er bestilt og levert selv etter mange år, har allerede vært virkeligheten i lang tid for etter-salg-tjenesten til Mercedes-Benz lastebiler.

Som neste skritt, bruker Mercedes-Benz lastebiler de nyeste prosessene innen 3D-printing for plastreservedeler som standard produksjonsmetode i kundeservice og reservedelsektoren.

Allerede fra september av, kan 30 originale reservedeler bestilles og leveres ved et trykk på en knapp fra 3D-printeren, raskt, økonomisk, i uansett mengde, og alltid i samsvar med den ekte kvaliteten til produsenten ("one-piece demand").

Med bruk av 3D-printteknologi som en innovativ produksjonsprosess i ettersalg, tar Mercedes-Benz på seg en pionerrolle og teknologisk lederskap blant de globale lastebilprodusentene.

Reservedelene printes med Selective Laser Sintering (SLS)-teknologi. © Daimler

- I tråd med vårt merkevareløfte 'Trucks you can trust", setter vi de samme standarder for pålitelighet, funksjonalitet, holdbarhet og økonomi for reservedeler fra 3D-produksjon som for deler fra konvensjonell produksjon, sier Andreas Deuschle, Head of Marketing & Operations i Customer Services & Parts Mercedes-Benz Trucks Division, og legger til:

- 3D-produksjon tilbyr mange flere muligheter, og dette er grunnen til at vi skal raskt utvide produksjonen av 3D-printede deler.

Erfaring og high-tech sikrer høyest 3D-kvalitet

I dag er det hos Daimler mer enn 100.000 3D-printede prototypedeler som produseres for de enkelte selskapsdivisjonene hvert år.

- Vi drar nytte av vår omfattende erfaring hos Daimler med 3D-printing i prototypebygging, kommenterer Andreas Deuschle. De tilgjengelige reservedelene består av høykvalitets plastkomponenter. Deksler, avstandsstykker, fjærlokk, luft- og kabelkanaler, klemmer, fester og styreelementer er bare noen få eksempler på økonomisk reservedelproduksjon i topp kvalitet gjort mulig ved hjelp av 3D-printing.

Global service

De printede reservedelene er laget med banebrytende 3D-printere basert på Selective Laser Sintring (SLS)-prosessen. For de høye kvalitetsstandardene til Mercedes-Benz Trucks har prosessparameterne blitt optimalisert og bestemt av Daimlers forsknings- og utviklingsavdelinger. Hver 3D-reservedel kan bestilles av kunden ved hjelp av det spesielle reservedelsnummeret som er registrert i ordrekodelister og kataloger for reservedeler hos Mercedes-Benz Trucks. Dermed, selv etter flere tiår, er rask levering til kunden sikret via Mercedes-Benz Logistic Supply Chain gjennom alle salgstrinn - over hele verden.

Rask tilgjengelighet og god økonomi

Den miljøvennlige og ressursbesparende 3D-prosessen spiller en banebrytende rolle i ettersalg. Utfordringen i reservedelsforretninger ligger i å sikre forsyning selv for modellserien som ikke lenger produseres. Dette betyr at det omfatter også reservedeler som det er lav etterspørsel av i små mengder hvert år. Å produsere dem er dermed stadig uøkonomisk for leverandører siden produksjonsanlegg og verktøy må beholdes og vedlikeholdes i årevis. Med 3D-printingprosessen er disse utfordringene fortid. Hver 3D-reservedel er tilgjengelig «on-demand» på kort varsel over hele verden.

Plassbesparende og miljøvennlig

3D-printingen kan finne sted i løpet av kort tid etter mottak av design og bestilling, og akselererer betraktelig produksjon og levering av reservedeler. Ettersom reservedeler lett kan bli produsert, selv etter lang tid, med bruk av data som er lagret og levert uten komplisert datalagring, er ingen lagerhold nødvendig heller. Samtidig er belastningen på kostnader, ressurser og miljøet også forbedret, ettersom at det er ingen vesentlige materielle overskudd til disposisjon for noe som er svært kompleks.

Les hele saken