- Det er ofte et gap i kommunikasjonen mellom ingeniørene som bygger maskinene og fagarbeiderne som tar dem i bruk. Økt samarbeid mellom disse to partene kan føre til at ingeniører får økt innsikt i hvordan maskinene faktisk brukes. På sin side får elevene innblikk i hvordan maskiner bygges, som hjelper på helhetsforståelsen. Dette er vinn-vinn, sier Erling Bjurbeck, Lars Grimstad og Kristian Omberg ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås.

Sammen med TIP-elever på Ås videregående skole har de utviklet roboten Thorvald II, en videreutvikling av prototypen Thorvald I, som skal forenkle landbruksprosessene. Ideen er at roboten helt eller delvis skal kunne erstatte traktoren, og være et mer energieffektivt alternativ til tunge pløyemaskiner.

Masterstudenter får praktisk opplæring

Samarbeidet mellom NMBU og TIP-avdelingen på Ås videregående skole går langt tilbake, men de siste fem årene har skolen også tilbudt undervisningsopplegg for masterstudenter. Dette skoleåret har maskiningeniørstudenter fått et innføringskurs i moderne tilvirkningsteknologi under veiledning av faglærere på Ås videregående skole. Her kan de benytte seg av en topp moderne maskinpark og dessuten få innføring i bruk.

- Før var det krav til praktisk utdanning i bunn for å bli ingeniør. Hadde jeg hatt det såkalte 2+2-tilbudet som finnes i dag, med yrkesfaglig opplæring som også gir studiekompetanse over fire år, hadde jeg valgt det, for det er en klar utfordring at ingeniører ikke har nok praktisk erfaring. Elever som i dag får fagbrev blir jo headhuntet til videre ingeniørstudier, påpeker NMBU-student Bjurbeck.  

- Ingen andre videregående skoler i fylket har hittil fått på plass et tilsvarende samarbeid mellom skole og universitet, opplyser avdelingsleder for teknikk og industriell produksjon ved Ås videregående skole, Tor-Gunnar Karterud.

Og legger til:

- Denne satsingen med kurs for studenter, sammen med tilbud om veiledning og praktisk hjelp til framstilling, er nytt av året, og er allerede lagt på planen for neste skoleår.

Nyttig for elevene

Øyvind Hansen, kontaktlærer for industriteknologifag på Ås videregående skole, roser også initiativet.

- Dette er et samarbeid jeg bare ser fordeler med. I stedet for å jobbe med modeller kan elevene møte kunder og samarbeide med konstruktørene. Mekanikere ler ofte av at ingeniører kommer med helt urealistiske løsninger, men her kan de komme med innspill og følge prosessen helt fra begynnelsen, sier Hansen, som medgir at prosjektet innebærer litt ekstraarbeid også for lærerne.

- Men vi ser hvilket læringsutbytte det gir for elevene, fastslår han.

Høyt nivå på årets elever

Avdeling for teknikk og industriell produksjon avholdt også sin egen kåring av elever som har utmerket seg spesielt på siste skoledag 22. juni. Blant vinnerne var Hans-Martin Trandem, som nå har fullført vg2 industriteknologi med toppkarakterer og dessuten vant årets fylkesmesterskap for vg2 i maskinering tidligere i vår. Trandem fikk utmerkelsen «beste elev på vg2 industriteknologi» under kåringen, blant annet for hans medvirkning i utviklingen av Thorvald II fra skisse til ferdig produkt.

- Trandem har gjort en formidabel jobb med produksjon og fremdrift av prosjektet, og får derfor en egen utmerkelse av NMBU, sier Karterud, og legger til at nivået på årets elever har vært særskilt høyt.

Han mener også lærerne bør ha litt ros.

- To av lærerne, Øyvind Hansen og Rune Stensrud, har på eget initiativ tatt fagbrev på nytt for å oppdatere sin kompetanse. Vi er stolte av TIP her på Ås, og jeg mener faktisk det burde være skolens flaggskip, avrunder avdelingslederen.

 

Les hele saken