I 2009 gikk bedriften, som tidligere het Farsund Aluminium Casting, konkurs, men stablet seg på bena igjen, og i 2010 vant selskapet den Europeiske Aluminiumsprisen for et spesielt samarbeidsprosjekt med Porsche AG og bilmodellen Porsche Panamera. I 2011 ble virksomheten kåret av Teknisk Ukeblad til Årets Ingeniørbragd. For fire år siden ble virksomheten kjøpt opp av det tyske selskapet Benteler Automotive og byttet senere navn til Benteler Automotive Farsund.

- Skal man ha høykompetanseindustri i Norge må man kunne tiltrekke seg de beste folkene, mener Jan Ove Løland, forskning og utviklingsansvarlig hos Benteler Automotive Farsund AS.

Kontinuerlig forbedring

At bedriften ble en del av Benteler-konsernet har hatt positiv innvirkning, blant annet med økt omsetning, som for 2014 var på 878 millioner kroner mot 492 året før.

- Lavtrykkstøping av bildeler i aluminium krever store investeringer og ekstremt høy kompetanse. Vi har satset mye på forbedringsprosesser og med kunder som BMW, Porsche, Ferrari, Range Rover, Land Rover, Mini, Mercedes og Bentley kan vi ikke gjøre annet enn å være best i verden, uttaler Jan Ove Løland, forskning og utviklingsansvarlig hos Benteler Automotive Farsund. Løland viser Maskinregisteret rundt i produksjonslokalene

God kompetanse innen robotisering er avgjørende for lønnsomheten.

Kvinner i industrien

Mens vi vandrer rundt i bedriften slår det undertegnede at det er jammen en del flere kvinner her enn på de fleste andre produksjonsbedriftene jeg har besøkt de siste 20 årene. På veggen henger det en plakett som forteller at i 2005 mottok bedriften Agderrådets likestillingspris

- Ja, vi har et godt arbeidsmiljø her og kvinnene er en viktig årsak til det. Hvorfor vi har mange kvinner her tror jeg både har sammenheng med beliggenheten, det er ikke så mange andre store arbeidsplasser i nærheten, men minst like mye på grunn av at vi faktisk er en attraktiv bedrift å jobbe i, forklarer Løland.

Høy robotiseringsprosent hos Benteler Automotive Farsund.

Satsing på opplæring

At bedriften har en sterk posisjon både hos globale kunder og som en attraktiv arbeidsgiver har ikke kommet seilende av seg selv.

- Noe av utfordringen for norske industribedrifter er å tiltrekke seg høy nok kompetanse, og her kan det offentlige satse sterkere. Fagopplæringen henger etter. Jeg tror man må endre innholdet i opplæringen til å fokusere mer på IT og alle digitaliseringsmulighetene som nå kommer. Vi ser at det er vesentlig mye mer IT-baserte verktøy i dag enn for kun noen få år siden. Vi snakker om alt fra produkt design, utstyr- og verktøy-konstruksjon til prosessovervåking, prosesstyring (PLS), kvalitetskontroll, logistikk og dokumentasjon. I dag tar det alt for lang tid å lære opp fagfolk på alle nivåer, spesielt innen støperiteknologi fagene, fordi de ikke har det viktigste grunnlaget med seg fra skolebenken, mener Løland.

Måleavdelingen hos Benteler Automotive Farsund er hyppig i bruk. Her er det kun feilfrie deler som sendes til kunde.

Bedriftene må selv bidra

Løland fortsetter:

- Når det er sagt må selvsagt bedriftene selv stå på for å tiltrekke seg de beste folkene. For vår del har vi i perioder hatt tett samarbeid med Lister skolene innen bl.a. robotisering. Vi har idag en egen robot og PLS-lab til opplæring av operatører samt et eget opplæringsrom på huset. I tillegg arbeider vi med utvikling av et treningsstudio for simulering av støpeprosessen hvor et programvareverktøy, ikke ulikt flysimulator, skal hjelpe til med å forstå støpeprosessen og effektiv produksjon etter OEE-prinsippet (Overall Equipment Effectiveness). På dette området har vi samarbeidet med IT-selskapet Prediktor, som har levert og videre utviklet vårt MES system «APIS» siden 2003.

Prosess og kvalitetskontroll i alle ledd er avgjørende for den totale kvaliteten.

Kvalitet fra A til Å

Forskning og utviklingssjefen viser stolt rundt i de ulike avdelingene, det er et hurtig tempo uten at det virker som om folk stresser, bare dynamisk atmosfære. Løland viser vei gjennom støperiet, maskineringsavdelingen, montering, vedlikeholdsverkstedet og naturligvis kvalitetsavdelingen.

- Som du ser kjører vi lean produksjon gjennom hele virksomheten. Det er et viktig moment for å kunne møte alle standarder, revisjoner fra kunder og naturligvis for lønnsomheten. Ved å følge lean-filosofien i praksis oppnår vi oversikt, kontroll og få feil. Noe som igjen øker kvaliteten. Et eksempel er at alle støpte komponenter blir røntgenundersøkt for å sikre null innvendige feil før varmebehandling og nye produkt kontroller. Denne type tiltak gjennom en hel virksomhet gir gode resultater. Nå forstår du sikkert hvorfor vi må ha høy kompetanse hos våre medarbeidere, sier Løland.

Prosess og kvalitetskontroll i alle ledd er avgjørende for den totale kvaliteten.

Kompetansebehov i alle bransjer

- Skal du drive lønnsom høyteknologisk produksjon på et internasjonalt marked må du ha de beste folkene, det er derfor vi fortsetter å produsere her i Farsund, vi er blant de beste. Men, som sagt, det kommer ikke av seg selv. For vår del har vi bevissthet omkring dette, men for industrinasjonen Norge har vi store utfordringer i tiden fremover, for kompetansebehovet vil bare øke, og det gjelder i alle sektorer, konkluderer Jan Ove Løland.

Benteler Automotive Farsund er stolt over at det står «Made in Norway» på komponenter i bilmodeller fra eksempelvis BMW, Porsche, Ferrari, Range Rover, Land Rover, Mini, Mercedes og Bentley.

For mer informasjon besøk: www.fac.no og www.benteler.com

Les hele saken