Selv om propellbladene er støpt og grovslipt er det mange timer med fresing igjen før produktet er ferdig. © Joppe Næss Christensen

Dag Helge Habbestad kontrollerer overflaten på et propellblad. © Joppe Næss Christensen

Servogear AS er en produksjonsbedrift på Bømlo som designer komplette gir og propellsystem, inklusive effekt-ror samt utformingen av den skrogdelen der fremdriftssystemet er montert. Propellene er vribare for økt manøvrerbarhet. Bedriften fylte 40 år i fjor, har nærmere 50 ansatte og om lag 100 millioner kroner i omsetning.

Reduserer drivstoffkostnader

Servogear har levert over 1500 fremdriftssystemer for hurtiggående båter i hastighetsområdet 20 til 50 knop. Selv med 80 prosent eksport har bedriften hele 75 prosent av det norske markedet innen segmentet.

Noe av hemmeligheten ligger i utformingen av propellene, men det ligger også mye kompetanse og erfaring i konstruksjonen av hele fremdriftssystemet.

- Våre produkter vil gi reduserte drivstoffkostnader og er således miljøvennlige. Rask akselerasjon kombinert med høy virkningsgrad er vårt varemerke, forteller Asbjørn Sjøvoll, prosjektleder hos Servogear AS.

Det begynte med fremdriftssystem til en fiskebåt, men i dag er markedet utvidet til hurtigbåter, arbeidsbåter, offshore og yachter.

Tette bånd

Servogear har egen utviklingsavdeling og produksjonslokaler i Bømlo. Bedriften har også eget modellverksted. Her samarbeider ingeniører og produksjonsmedarbeidere fra a til å. En egenutviklet programvare benyttes under konstruksjon av propeller. Testing i tank og mye praktisk erfaring bidrar til å skape nye og bedre produkter. Med andre ord; full kontroll på alle plan!

- Vi jobber meget tett i alle ledd av utviklingen frem til ferdig produsert system. Staben viser stor grad av tilpasningsevne, noe som kommer godt med når en liten norsk bedrift skal konkurrere på det globale markedet. God virkningsgrad og miljøvennlig teknologi alene er ikke nok. Vi må være best i klassen for å vinne slaget, understreker Sjøvoll.

Maskinregisteret får omvisning på huset. Her er det delikat interiør i kontorene og i verkstedet er det strøkent. Alle reservedeler ligger pent plassert på lager, for øvrig i et eget plassbesparende reolsystem av typen Dexion Movo, for å gi raskest mulig kundeservice. Det er tydelig at man har gode holdninger, for her er det ryddig og ordentlig.

- Vi benytter Samarbeidsutvikling Norge AS til å kurse oss på LEAN. Vår holdning er at alle må ha samme fokus skal man lykkes. Hos oss kjører vi morgenmøte hver dag og hele bedriften deltar, sier Sjøvoll.

Solskinnshistorie

Fresing av propellblader er tidkrevende og innebærer avansert oppspenning. Servogear opplevde en del uønskete vibrasjoner under fresing av propellblader, og Svea Maskin fikk forespørsel om de kunne løse problemet.

- Vi fant et egnet ISCAR-verktøy og en forbedret metode for å frese propellblader. Akkurat dette verktøyet er ISCAR alene om, kommenterer Andre Malcherek i Svea Maskiner AS.

- Ja vi fikk så mye som 20 prosent redusert prosesstid i tillegg til redusert etterarbeid. Du kan godt si at dette er en solskinnshistorie og takker Svea Maskiner for hjelpen. Uansett, vi ser etter ytterligere forbedringer i alle ledd av produksjonen, og tar løpende imot gode råd fra våre leverandører oppfordrer Sjøvoll.

For mer informasjon besøk: www.servogear.no eller www.svea.no

Servogear AS utvikler og produserer komplette fremdriftssystem.

Les hele saken