Nye lokaler tett på hovedstaden og satsing på den digitale hverdagen er noe av fokuset til Sandvik Coromant, som i mai i år feirer 50 år i Norge.

Mer digital

21 av de 8000 ansatte i Sandvik Coromant jobber i Norge. 13 av disse er uteselgere, dessuten har man spesialavdeling og kundestøtte. Med 27 produktivitetssentra rundt på kloden tar verktøyprodusenten mål av seg å være enda mer tilgjengelig med digitale løsninger.

- I dag er det cirka 35 prosent av bestillinger som foregår elektronisk. Vi forventer at dette tallet er 45 prosent i 2018, om ikke før, uttaler Rolf Olsen, mannen som leder den norske virksomheten, nå fra Sandvika i Bærum.

Han lover flere og bedre løsninger som kunder og brukere av verktøyene vil oppleve som positive.

- Vi satser stort på e-læring, det er åpent for alle, både for skoler og bedrifter, og med en omfattende web som byr på blant annet guidet produktsøk, mener Olsen Sandvik Coromant vil fortsette å være en viktig samarbeidspartner i industrien.

Målsetting på 20 prosent besparelse

Weben skal fungere som et knutepunkt inn i Sandvik-verdenen, her finner du alt fra produktkataloger til instruktive animasjoner og video som viser applikasjoner i arbeid. Dessuten kan du benytte kalkulatorer som blant annet hjelper deg å finne produksjonskostnader. I tillegg får du en egen app til mobil og nettbrett. Alt dette skal bidra til økt kompetanse og sjanse for økt inntjening.

- Vi har som mål å oppnå 20 prosent besparelse for kunde per år av solgte verktøy.

Gir bedriftene råd

Olsen vil ha tidlig kontakt med kunden for å oppnå beste resultat.

- Kom gjerne til oss før du kjøper maskin, så vil vi kalkulere hvilket verktøysystem som passer best. Dermed får kunden hjelp til å velge beste kombinasjon av verktøy og maskin, inviterer Rolf Olsen. Han nevner at Norge er det land i verden med flest 5-aksemaskiner per capita, og her selges det også flest Capto-verktøy og Silent tools.

For mer informasjon besøk: www.sandvik.com

Les hele saken