Imidlertid er det nettopp gjennomført en klar og praktisk demonstrasjon i den britiske flyindustrien der man har produsert en liten, men viktig del, nemlig et plastlufterør som fungerer som en luftekanal for å forhindre dannelsen av dugg på kabinvinduene.

Delen er konstruert av firmaet BAE Systems Regional Aircraft, som har fått godkjennelse av Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA), for å bruke delen på flyet BAE 146 som ble produsert ved å bruke ny 3D-printingteknologi (additiv produksjon).

Kortere fremstillingstid

Rørene ble opprinnelig produsert ved sprøytestøping i plast, men produsentens bearbeidingsutstyr var ikke lenger tilgjengelig. Det hadde kostet 14.000 britiske pund for å skaffe nytt utstyr, samt en leveringstid på flere måneder. I tillegg trengte man ytterligere to måneder for å produsere delene.

Strukturstøttesjefen Philip Beard på BAE Systems Regional Aircraft tok kontakt med den tekniske gruppen på firmaet BAE Systems Military Air & Information på Warton i Lancashire, nord-vest England, som for tiden er meget opptatt med eksperimentering innen 3D-printingteknologi og utvikling av kunnskap om det samme.

Han sier: "I løpet av to uker produserte våre kollegaer prøvedeler. Etter at vi hadde brukt disse for å få sertifisering ble vi satt i kontakt med en kommersiell leverandør av 3D-printing som var i stand til å produsere de aktuelle mengdene."

For alle fly

Det ble laget 300 vinduslufterør og disse ligger nå på lageret til Regional Aircraft i Weybridge og skal sendes ut til kunder etter behov når man har bruk for dem på rutefly.

BAE Systems Regional Aircraft har klart overgangen fra å være en produsent av originalutstyr (OEM), innen levering av støtte- og ingeniørtjenester for firmaets rutefly, til å bli en leverandør av integrerte løsninger for alle flytyper.

Firmaet kan blant annet konstruere eller spore opp erstatningsdeler, tilrettelegge produksjonen og fremskaffe sertifisering, samt støtte slik gjennom etablerte programmer.

Raskere og billigere

Beard tilføyer: "Nå som vi har oppnådd dette første gjennombruddet med vinduslufterør for BAE 146, undersøker vi nå en rekke andre 3D-printingmuligheter slik at vi kan levere erstatningsdeler for flere forskjellige kommersielle flytyper."

Denne teknologien innebærer en mulig løsning for flydeler som går ut av bruk og der bearbeidingsutstyret ikke lenger er tilgjengelig, slik at man kan sikre hurtig ekspedisjon samt produsere små mengder. Den er kanskje ikke løsningen for alle deler, men når den er aktuell sørger den for en raskere overgang fra konstruksjon til ferdige deler og dette betyr at operatørene får delene billigere og raskere.

I tillegg til deler som er produsert i plast er 3D-printing også egnet for metalldeler, og BAE Systems har produsert 3D-printing metalldeler som skal testes ut på militære fly.

For mer informasjon besøk: www.baesystems.com

Les hele saken