Vi sitter i bilen på vei til Sperre Industri AS. Geir Molvær kjører langs sjøen på vei til Ellingsøy som så mange ganger før, men denne gangen har han en journalist i passasjersetet og da benytter han anledningen.

- Du vet det, vi kalles selgere vi som er ute hos kundene med produkter og utstyr, men du kan like gjerne kalle oss industrikonsulenter. For vi kan faktisk mye om fagfeltet vårt, og jeg snakker ikke bare for egen del. Det er mange virkelig gode fagfolk som sliter veiene og som er på plass hos sine kunder. De er ikke bare leverandører, mener Molvær.

Kjemperessurs

Han gestikulerer og forteller villig:

- Egentlig er vi en kjemperessurs som bør få slippe til på verkstedet. Mange av oss har lang erfaring fra produksjonsmiljøer og i jobben som produktselger må vi være oppdatert innen det siste på markedet. Vi må være foran, best rett og slett, og derfor har vi mye å by på. Ta oss med i fagdiskusjoner, spør etter løsninger og tenk på at vi har et helt korps med teknologispesialister i ryggen.

Geir Molvær er varm i trøyen nå og fortsetter:

- Vårt selskap jobber over hele kloden, vi utvikler nye materialer og overflateteknologi, for ikke å snakke om metoder. Du har jo skrevet om dynamisk fresing - et område der det er mye å spare både i kostnader og tid, og alt dette har vi med oss ut til kunden. Tenk deg at du har tilgang på kunnskapen fra alle våre spesialister pluss all den erfaring vi får fra alle våre kundebesøk over hele verden. Molvær er i ferd med å lette.

Du snakker ikke bare om Seco Tools nå, gjør du vel?

- Eh, nei, egentlig om alle i vår bransje. Mitt poeng er at vi kanskje skal være flinkere til å fortelle hva vi faktisk kan bidra med slik at kundene etterspør dette og med det utfordrer oss til å yte enda mer. Det er her vi skal vinne slaget, ved å være best, svarer Molvær og lover å komme på banen med matnyttig informasjon til Maskinregisterets lesere, så følg med!

Les hele saken