Nye miljøkrav tvinger frem nye løsninger. Satema er på banen og viser for første gang i Norden den hybride lysmasten Tower Light VT-Hybrid - som kombinerer elektrisk og dieseldrift.

- VT-Hybrid løser flere problemer, blant annet nattstøy og utslipp, samt at den gir økt driftstid. Om dagen lades batteriene, utenfor eller under drift, mens på natten benyttes kun batterier og dermed unngår man støy samtidig som man ikke slipper ut avgasser, forklarer salgssjef Per Arne Nielsen.

Han har stor tro på produktet.

- Tower Light VT-Hybrid er godt egnet for bygge- og anleggsbransjen, verkstedindustrien, utendørs arenaer og konserter, sivilforsvaret og flyplasser samt at den egner seg til bruk ved ulykker. I tillegg til å være svært fleksibel i bruk er VT-Hybrid også økonomisk i drift. Vi snakker om potensielt flere tusen kroner spart per måned, hevder Nielsen.

Slik virker VT-Hybrid

Tower Light VT-Hybrid er en hybrid lysmast produsert i Italia. Produktet møter nye miljøkrav og er praktisk i bruk, økonomisk i drift og tilfredsstiller Satemas strenge krav til kvalitet og funksjonalitet.

På byggeplasser som ligger i nærheten til boligfelt, eller andre plasser der det er forskrifter som skal begrense støy om natten, drives lysmasten kun av batterier. LED-lampene har en kapasitet på syv timer når batteriet er fulladet. Etter syv timer lades batteriet ved å kople lysmasten til strømnettet. Hvis du glemte å lade batteriene på dagtid vil VT-Hybrid likevel virke takket være dieselaggregatet som starter automatisk når batteriet går tomt.

Lys er viktig

- Belysning er viktig både for produktivitet og for å ivareta sikkerheten på eksempelvis en byggeplass. I vårt land med så lang mørketid vil det i noen måneder av året også være behov for arbeidslys på dagtid, og da er VT-Hybrid den rette løsningen, understreker Nielsen.

VT-Hybrid under lupen

Den hybride lysmasten VY-Hybrid er utrustet med fire LED-lamper på hver 150W.

Maksimal høyde er ni meter og masteseksjonen kan roteres 340 grader. Det er hydraulisk heving/senking av lyskastere og lysmasten har sertifisert vindstabilitet opptil 100 km/t.

Batteripakkens driftstid er syv timer.

Ladetid når lyskasterne er på er seks timer.

Ladetid når lyskastere er av er på fem timer.

Driftstid er garantert til 4000 timer ved 100 prosent belastning.

Lysmasten har elektronisk omformer, med backupsystem, som tillater batterilading.

Digital timer som kan forhåndsinnstilles.

Lyssensor slår automatisk av og på LED-lampene.

Dieselaggregater er en Kohler KD350.

Drivstofforbruk er 0.5 l/t.

Effekt: 5kVA-230V-50Hz

Fakta:

Satema, som i år feirer 50 år, er totalleverandør av kvalitetsprodukter til regulering og fordeling av elektrisk energi. Selskapet tilbyr innovative, skreddersydde og prisgunstige produktløsninger av høy kvalitet. Satemas fire avdelinger er selvstendige enheter som tilbyr markedet sin kompetanse og sine produkter. Avdelingene jobber tett i ulike prosjekter og en slik bred kunnskap gir gode løsninger for virksomhetens kunder. Produktområdene spenner over tavleanlegg, kabelføringsmateriell, mobile og stasjonære dieselaggregater samt mekaniske spesialprodukter.

For ytterligere informasjon besøk: www.satema.no

- I tillegg til å være svært fleksibel i bruk er VT-Hybrid også økonomisk i drift. Vi snakker om flere tusen kroner spart per måned, hevder Per Arne Nielsen, salgssjef i Satema AS.

Les hele saken