Snart flyttet J A Niklasson til "storbyen" Värnamo og utviklet virksomheten under navnet Svenska Maskinaffären AB. Likevel var det sykler i produktkatalogen, men kundene krevde raskere fremgang. Først kom sykkelmotorer og snart var det tid for den nymoderne - bilen. Svenska Maskinaffären var den lokale Ford-forhandler og passet på at hjulene spant i regionen.

Nye tider, ny eier, nye muligheter

Næringslivet vokste og blomstret i Värnamo-området til tross for år med hungersnød, dyp resesjon og verdenskrig andre steder. Men ikke engang energi og drivkraft kan overvinne alder, så i 1944 var det tid for Niklasson å trekke seg tilbake. Heldigvis var det en arbeidsom mann (også med sykkelhandlerbakgrunn) som så muligheter i selskapet og var klar til å overta virksomheten. Anton Johansson tok på seg oppgaven med både besluttsomhet og forretningssans.

En ny æra grydde. Verdenskartet var tegnet på nytt og vilkårene for svensk industri endret. Anton Johansson så muligheten - han forvandlet selskapet til et aksjeselskap, renset ut aldrende produkter fra sortimentet, og sørget for at selskapet møtte behovet til omkringliggende industri i etterkrigsårene. Og han viste seg å ha forretningssans - etter bare fire år hadde han mer enn doblet salget og Svenska Maskinaffären ble et stadig mer kjent navn i svensk industri - ikke bare i regionen, men også milevis unna. Flere og flere mennesker verdsatte en velutrustet maskinforretning med gode kunderelasjoner og sikker levering.

Full fart på femtitallet

Det lå optimisme i luften over hele Sverige. Mens resten av Europa beveger seg sakte ut fra krigens redsler, spant den svenske industriens hjul fortere og fortere. Dette betydde økt etterspørsel etter maskiner og tilbehør som svenske verksteder kunne levere. Selskapet økte omsetningen år for år gjennom 50-tallet, og i 1956 følte Anton Johansson seg klar til å ta et viktig skritt for å utvide markedet videre. Tid for den første katalogen.

Selv om de hadde markedsført sine tjenester i katalogs form fra starten i 1912, hadde tidligere kataloger vært av mye enklere format. Den stive, tunge boken som ble presentert i september 1956 ble en milepæl som ga ekko i markedet.

Nå var Svenska Maskinaffären en stor aktør, noen å regne med i hele industri-Sverige, ikke bare i lille Värnamo ...

50 år med fremgang

Lørdag 24. november 1962 var det ekstra festlig i Värnamo. Stadshotellets ballsal ble pyntet med hvite duker og fint porselen. Svenska Maskinaffären feiret sine første 50 år og bordene var overfylt med alle som ønsket å gratulere bursdagsbarnet. Og ja, det var all grunn til å feire. Ikke bare moden alder, men også det faktum at det gikk bra for selskapet. Samtidig var det optimisme i Sverige, hjulene i bransjen gikk for full fart, flere og flere kunder oppdaget fordelene med Svenska Maskinaffärens brede utvalg og sikkerheten ved å gjøre forretninger med "redelige smålendinger".

En ny katalog dukket opp, denne gang med det praktiske dekselet av new age-materialet - plast. På det innerste bordet på Stadshotellet satt Anton Johansson og nøt det hele. Kanskje tenkte han på hvordan selskapet kunne vokse videre? Noen år senere var hans eget plastselskap, Plamako, med i gruppen. Og med kjøpet av det anerkjente Gøteborg-selskapet Corin & Linder ble Svenska Maskinaffären nå en av de ledende selskapene innen maskinsalg.

Japan til Värnamo

Det nye tiåret startet sterkt. I 1971 ble Svenska Maskinaffären svensk generalagent for japanske Mazak, verdens største verktøymaskinprodusent. Et klart bevis på at selskapet hadde vokst stort i det svenske markedet. Interessen fra den svenske industrien var økende og Anton Johansson var glad for at virksomheten vokste. Faktisk så mye at lokalene på Postgatan i Värnamo ikke lenger var nok. Tomt (30 000 m2) ble kjøpt på Margretelunds -området rett utenfor Värnamo og bygging av et nytt moderne anlegg startet.

I mars 1977 var det stor åpning og feiring av de nye lokalene - men uten Anton i lederrollen. Nyheten om Värnamo-selskapets suksess hadde spredd seg langt opp i den finansielle verden og året før, etter lange forhandlinger, solgte Anton Johansson livsverket Svenska Maskinaffären til det store stålhandelsselskapet Tibnor. Nå, 65 år etter den spede begynnelse i Burseryd, tilhører selskapet et stort svensk konsern. En ny tidsalder begynner...

Vekst og nytt navn

Svenska Maskinaffären nå var en brikke i et større maskineri, en liten brikke, men en god en. For hele 1980-tallet fortsatte Värnamo selskapet å vokse seg større og sterkere, likegyldig om hva som skjedde i den store bedriftens verden. Ratos solgte Tibnor men beholdt den Svenska Maskinaffären - Hvorfor selge melkekuen? Imidlertid begynte et nytt navn sakte å snike inn i selskapet. I begynnelsen av 80-tallet var det mulig å se navnet RAVEMA dukke opp her og der i dokumentene og i 1985 ble det gjort offisielt, Svenska Maskinaffären ble RAVEMA.

Det nye navnet syntes å gi ekstra kraft; anlegget på Margretelund ble utvidet, ikke bare en gang men to ganger, løpet av tiåret. Og et RAVEMA-hus ble innviet i Stockholm i 1986. Det faktum at Japan er i Värnamo og Värnamo i Stockholm er klare tegn på at RAVEMA flyttet inn i den nye globale økonomien.

RAVEMA blir tydeligere

Det skjedde mye i løpet av de 90 første årene. De glade 80-årene er omgjort til et mer krisepreget økonomimodus. For Ravemas del begynte tiåret med at man fikk en ny eier; investeringsselskapet Skåne-Gripen, men det hjalp ikke mye når hjulene i bransjen bremset hele Sverige. Den fine RAVEMA-ånden som gjorde selskapet vellykket gjennom årene ble truet, og avdelinger, datterselskaper og ansatte gikk tapt. Tid for neste entreprenør til å entre scenen.

"For meg hadde krisen i RAVEMA det positive ved seg at det plutselig ble en reell mulighet til å erverve et selskap som jeg lenge har vært interessert i." Ordene er Bengt Liljedahls, som selv er en sann entreprenør. Og i likhet med andre driftige mennesker - som sagt så gjort - i 1993, kjøpte han RAVEMA. Et klart eierskap med en mye lengre horisont enn en offentlig-avhengig investering betydde at RAVEMA nå kunne fortsette videre. Langsiktig, næringsutvikling og samhandling ble stikkordene når det var på tide å gå inn i det nye årtusen.

Nytt årtusen - nye muligheter

Det var mange grunner til å feire i Värnamo i de tidlige årene av 2000-tallet. Årtusenskiftet, 90-årsjubileet for RAVEMA og sterkere posisjoner i det nordiske markedet. Starten på det norske datterselskapet RAVEMA A/S etterfulgt av en finsk etablering, og RAVEMA er nå et skandinavisk selskap. I 2003 valgte den tyske verktøygiganten Hoffmann Group ut RAVEMA som sin partner i nord.

100 år går fort

I dag RAVEMA en vital del i Liljedahl Machine Tools som er en del av Liljedahl Group, et internasjonalt finansielt sterkt industri og handelkonsern. Reisen som begynte på en sykkel i Burseryd i Småland for100 år siden ruller videre i en akselererende hastighet.

Ravemas årlig omsetning er cirka 600 millioner svenske kroner og selskapet har cirka 130 ansatte. Det hadde sannsynligvis J A Niklasson og Anton Johansson aldri drømt om. Navnet RAVEMA er godt kjent og respektert i bransjen - som beviser at Smålands entreprenørånd og kundebehandling er en oppskrift som fungerer for hundre år. Minst.

For mer informasjon se: www.ravema.se

Les hele saken