Mitt fokus være å møte kundene og bli kjent med hvordan det norske markedet fungerer, uttaler Gert Olofsson, salgsleder hos Din Maskin AS. © Joppe Næss Christensen

På spørsmål om hvordan han skal møte det norske markedet svarer Olofsson slik: - Det er relasjonsbygging som gjelder i tynnplatebransjen, derfor vil mitt fokus være å møte kundene og bli kjent med hvordan det norske markedet fungerer, svarer svensken.

Full fart i Sverige

Hvilke forventninger har du i Norge?

- Det svenske markedet har full fart, men jeg har fått med meg at det går litt tregere her i Norge. Jeg tror det kan forklares ved at den svenske industrien i større grad har tynnplatebedrifter som leverer i større skala til bransjer som bilindustrien, hvitevareindustrien, ventilasjonsindustrien og maskinbyggerne. I Norge har en del bedrifter fått merke finanskrisen. Det betyr at det har tatt litt tid før behovet for nye maskiner har meldt seg, men nå er investeringsviljen tilbake, svarer Olofsson.

Må gi av seg selv

Har du noen erfaringer fra Sverige som vi kan lære av her i Norge?

- Jeg tror de som allerede har investert sitter på avanserte maskiner som de kanskje ikke utnytter maksimalt. Her kan vi bidra. Utfordringen for dem er å ha mest mulig oppetid samt å være god på å optimalisere prosesser i produksjonen. Dessuten er det nødvendig at man kontinuerlig videreutdanner operatører og nøkkelpersonell. Vi som driver med salg av høyteknologiske maskiner må dele den erfaringen vi har og gi av oss selv. Som selger må du komme med gode ideer og løsninger til kunden, selv om kunden allerede har en oppfatning om hva han vil ha. Ser du en bedre løsning må du våge å presentere dine idèer. Jeg tror ikke mine erfaringer fra Sverige skiller seg så mye fra hva de norske maskinselgerne erfarer, men noen ganger kan det være en fordel å komme utenfra, mener Gert Olofsson.

Maskinregisteret ønsker velkommen til landet og lykke til i ny jobb!

Les hele saken