23948sdkhjf

Verdens første Schäfer-anlegg av sitt slag: Design Hamar

Som verdens ledende produsent og leverandør av lagerinnredninger og logistikkutstyr har SSI Schäfer en enorm produktportefølje. De manglet imidlertid en løsning for lagring av liggende dekk i selvgående mobile reoler. Det fikk de hjelp av Møller Bil Hamar til å utvikle.

Etterspørselen etter dekkhotelltjenester har eksplodert de siste årene. Stadig flere kvier seg, eller gidder rett og slett ikke lenger å ta jobben med å skifte hjul på familiens bilpark to ganger i året. I byer er det dessuten mange som har dårlig med lagringsplass. Da er det fristende å sette ut hjulskift og lagring for en relativt rimelig penge.

Det har med årene blitt mange aktører som tilbyr dekkhotell og kampen om kundene kan, i hvert fall i enkelte områder, være hard. I tillegg til dekkleverandørene og frittstående aktører tilbyr også de aller fleste bilforhandlerne slike tjenester.

Den norske representanten for SSI Schäfer, Lager & Industrisystemer (LIS) er blant landets tre ledende leverandører av løsninger for dekklagring. Selskapet har inngått en rekke rammeavtaler, inkludert en med Møller Bil som er landets største bilforhandlerkjede med 41 forhandlere og ni skadesentre over hele landet. Selskapet er forhandler av Volkswagen, Volkswagen nyttekjøretøy, Audi og Skoda.

Partene kjenner hverandre godt fra tidligere gjennom en tilsvarende rammeavtale på lagerautomater. Markedssjef Steffen Larvoll i LIS opplyser at også de frittstående forhandlerne av de samme bilmerkene flyter på de samme rammeavtalene som således inkluderer hele 68 anlegg.

Stort fokus på HMS

Rett i nærheten av det nye IKEA-varehuset i Nydal i Ringsaker kommune ligger Møller Bil Hamar. Praktanlegget er ikke mer enn ca. syv år gammelt og har samme moderne arkitektur som alle nye anlegg til kjeden. Virksomheten er konsentrert om Volkswagen, Audi og ikke minst Volkswagen nyttenyttekjøretøy. Daglig leder Atle Findahl anslår at de betjener ca. 50 prosent av nyttekjøretøymarkedet i sitt distrikt. Han forteller at de er svært opptatt av å ha fornøyde kunder og at de strekker seg ekstra langt overfor de mange profesjonelle kundene som blant annet omfatter flere av kommunene i området.

Findahl arbeidet tidligere med verkstedutvikling sentralt i Møller Bil og viser til kjedens strategi om å fremstå som en totalleverandør. Dekkhotell er i så måte et viktig element og Møller Bil Hamar har da også lenge tilbudt denne tjenesten. Hjulene til rundt 400 kunder i tillegg til forhandlerens nye biler, brukt- og demobiler ble inntil nylig lagret i ti containere i bakgården.

– I Møller er vi veldig opptatt av HMS og da vi ønsket å gire opp dekkhotellet til å få 1.000 kunder og mer kunne vi ikke basere oss på den løsningen. Det ville rett og slett ha medført alt for mye belastende løfting, bæring og trilling, fastslår Findahl.

Når man skal gå til anskaffelse av en dekkreolløsning står valget mellom å lagre hjulene stående eller liggende. Steffen Larvoll forteller om stor uenighet mellom brukerne om hva som er best, men hos Møller bil var det ingen tvil.

– Nei, det var det ikke, fastslår Findahl. – På grunn vårt høye fokus på arbeidsmiljø ville vi ha en liggende løsning og som kun krevde manuelt løft ved bilen i tillegg til inn og ut av dekkvaskemaskinen.

Ikke fornøyd med hva som ble tilbudt

Findahl forteller at de hadde vært en del rundt og sett på ulike anlegg. Selv om bilforhandleren fløt på rammeavtalen med LIS, valgte de også gå noen runder med de andre toneangivende leverandørene. De var likevel ikke helt tilfreds med hverken løsningene de sett på eller fått presentert.

Foruten at dekkene skulle lagres liggende, var Møller Bil Hamar fast bestemt på at det skulle benyttes grenreoler der all belastning ligger inn mot midten og som dermed utelater behovet for stenger som stikker opp ute i hjørnene. Og ikke minst ville de ha elektrisk drevne mobile reoler.

– Å velge en løsning der man må sveive på 20 meter lange og seks meter høye reoler var ikke aktuelt for oss, sier Findahl.

Selv om LIS og SSI Schäfer på daværende tidspunkt bare hadde en løsning for stående hjul valgte Møller Bil Hamar likevel å gå videre med dem.

Deltok aktivt i utviklingen

Dermed startet et utviklingsprosjekt der både Findahl og delesjef Tore Østby i Møller Bil Hamar spilte en aktiv rolle. De var i Tyskland og snakket med ingeniørene til SSI Schäfer og ikke minst var bransjeveteranen og -nestoren Hartmut Dammeyer i LIS sentral i prosjektet.

– Vi hadde en svært god dialog med både Hartmut og SSI Schäfer som vi oppfattet som svært lydhøre. Etter hvert fikk vi tilsendt detaljerte arbeidstegninger som vi var med og godkjente, både av reolanlegget og den skreddersydde trillevognen, sier Findahl, som synes det var kjempespennende å være med i produktutviklingen.

Eget bygg i bakgården

Hele utviklingsperioden tok seks til åtte måneder, og i september tok Møller Bil Hamar i bruk det første anlegget av sitt slag fra SSI Schäfer world wide.

Bak forhandleranlegget er det satt opp et 21 meter langt og 12 meter bredt kaldtlager med et tilstøtende varmt verkstedrom med to løp.

Anlegget består av syv reoler, hvorav seks er mobile. To av dem er litt bredere enn de øvrige og benyttes til lagring av hjul til SUV-er og andre med større diameter enn normalt. I tillegg er det en liten reol på den ene langveggen. Totalt er det plass til 1.357 sett. Selv om en del av plassene benyttes til forhandlerens egne nye og brukte biler har de fått plass til langt flere kunder enn de har i dag.

Settene løftes inn i og tas ut av grenreolene ved hjelp av en standard Linde L14 ledestabler, men for å eliminere skader på både grenreolen og motorstyringen av de mobile reolene er den utstyrt med langt mindre gafler enn normalt.

Trucken plasserer de fire hjulene direkte på en av de i alt 40 spesialvognene som deretter trilles ut til verkstedet rett ved siden av. Hjulene som blir tatt av bilen går først gjennom en dekkvaskemaskin og blir deretter fraktet på den samme trallen tilbake til innlagring.

Findahl er overbevist om at de har fått en god løsning og til en grei pris som han sier.

– Ikke minst har vi oppnådd å sette HMS i fokus. Tatt i betraktning at noen få mann skal håndtere rundt 5.000 hjul i løpet av en 6-ukersperiode er det kjempeviktig å få redusert den manuell håndteringen til et minimum.

Han legger til at anlegget allerede har blitt besøkt av mange fra inn- og utland og ser ikke bort fra at dette kan bli en "standard" på flere anlegg til Møller Bil.

Egenutviklet WMS

På spørsmål om hvordan de holder kontroll på alle hjulsettene, forteller Findahl at hvert eneste hjul selvfølgelig er utstyrt med etikett som printes ut på stedet.

– Lagerstyring er kjempeviktig og vi benytter en egen modul som IT-avdelingen sentralt i Harald A. Møller har utviklet og som er koblet opp mot MVERK (Møller verkstedsystem. Red. anm.). Her legger vi inn en rekke data om det for eksempel er sommer- eller vinterhjul, mønsterdybde og generell status på dekkene. Er den dårlig får bileieren en telefon fra oss.

Med kunden i fokus gjennomførte Møller Bil Hamar nylig åpen lørdag hvor kunder som lagrer hjulene sine hjemme kunne få lagt dem om til en svært rimelig penge. Når snøen kommer overraskende er de dessuten godt vant til å stille opp langt utover normal arbeidstid.

Dekkhotellkunder kan både benytte drop in eller bestille time, hvilket er det beste for bilforhandleren. Da forhåndsplukkes hjulsettene kvelden i forveien slik at de står klare når kunden kommer.

Atle Findahl opplyser avslutningsvis at de ikke har gjort noe med prisene etter at de gikk til anskaffelse av det nye anlegget.

– Vi tar fortsatt 600 kroner pluss moms i halvåret. Det er en god deal, mener i alle fall vi, avslutter han.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095