Nedbemanningen skal i første omgang gjøres gjennom naturlig avgang og tidlig pensjon. 20.000 av jobbene skal kuttes i Tyskland, resten blir kuttet hovedsakelig i Argentina og Brasil.

Men med 624.000 ansatte er det ikke så dramatisk man skulle tro og det er antatt at det totale antallet av arbeidere som skal vekk vil bli tatt over tid frem til 2020.

Volkswagens Herbert Diess sa på en pressekonferanse:

Alle produsenter må gjenoppbygge seg selv på grunn av de nærstående forandringene i industrien, vi trenger å forberede oss for stormen.

33 milliarder

3,7 milliarder euro, eller 33 milliarder kroner skal spares gjennom effektiviseringen.

Jobbkuttene gjelder kun den delen av selskapet som produserer merket Volkswagen.

I følge tyske medier skal nedbemanningsavtalen være helt avgjørende for selskapets restrukturering etter utslippsskandalen fra i fjor.

Færre modeller

VW skal i følge den tyske avisen Hadelsblatt redusere antall modeller kraftig for å øke produktiviteten med 25 prosent.

3 millioner elbiler i året?

Selskapet skal starte produksjonen av to nye fullelektriske biler ved fabrikkene i Wolfsburg og Zwickau i Tyskland.

Volkswagen venter at satsing på elbilteknologi kan skape 9000 nye arbeidsplasser i årene som kommer.

I tillegg til selve bilene vil en stor del av satsingen være på digitale løsninger.

De har selv uttalt at planlegger å selge opp til tre millioner elektriske kjøretøy hvert år innen 2025 og øke på løsninger som bildeling.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!