– Det har vært spennende å ha vært med på å jobbe frem forslaget til en fagopplæring av truck- og liftmekanikere og jeg har inntrykk av at Udir har tent på ideen, sier fagsjef Njål Hagen i MGF. © Henning Ivarson

Fagsjef Njål Hagen i MGF opplyser at medlemmene i foreningens gaffeltruckgruppe lenge har ønsket å etablere en slik fagopplæring.

Bakgrunnen er at truckene blir stadig mer avanserte, særlig på elektroniksiden, og at utstyret er definert som "særlig farlig utstyr".

Mange av merkene har omfattende opplæringsprogrammer for sine mekanikere på eget materiell, men utover dette finnes det ikke noe offentlig utdanningstilbud av mekanikere på trucker og lifter. Mange av de som i dag utfører service og vedlikehold på slike maskiner har bakgrunn fra tungbil, anleggs- eller landbruksmaskiner.  

 

Behov for 100 til 150 mekanikere per år

Etter møter som MGF hadde med både Noorsi (Norsk Organisasjon for Sikkerhetskompetanse) og Personløfterforeningen ble det utarbeidet et forslag på en læreplan og i mai måned sendte MGF inn en søknad til Utdanningsdirektoratet om å opprette en fagutdanning til mekanikere på gaffeltrucker og personliftere. MGF ser nå frem til å presentere søknaden overfor direktoratets faglige råd for teknikk og industriell produksjon i september.

– Basert på anslag fra våre medlemmer har vi kommet frem til at det vil være et årlig utdanningsbehov på mellom 100 og 150 slike mekanikere. Et annet viktig moment vil være etterutdanning av mekanikere som har jobbet med dette i en årrekke og som på den måten kan få et kompetansebevis, sier Hagen, som legger til at den samlede norske bestanden er på ca. 50.000 gaffeltrucker og 25.000 lifter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!